Geen hoop meer op overlevenden vliegramp Nepal
Reddingswerkers zijn nog altijd op zoek naar overlevenden van de vliegramp in Nepal, gisteren, maar volgens de politie is de kans klein dat die nog gevonden worden. Op de plek van het ongeluk worden nog steeds lichaamsdelen aangetroffen.
Bij de vliegtuigcrash bij toeristenstad Pokhara kwamen zeker 68 van de 72 inzittenden om het leven. De oorzaak van de ramp is nog steeds onduidelijk. Op beelden op sociale media is te zien hoe het toestel bij helder weer in de buurt van een van de luchthavens van Pokhara laag over land vliegt en plots kantelt. Kort daarna raakte het vliegtuig de grond, waarna het vlam vatte.
Sinds gisteren is er een grote zoek- en reddingsoperatie aan de gang op de rampplek, die deels in een kloof ligt, met honderden hulpverleners. "We zullen de vijf lichamen die nog in de kloof liggen eruit halen, en blijven zoeken naar de vier mensen die nog vermist zijn", zegt een politiefunctionaris tegen persbureau Reuters.
Zwarte dozen gevonden
Inmiddels zijn ook de zwarte dozen van de tweemotorige ATR 72 van Yeti Airlines gevonden, waarop de vlucht- en gespreksgegevens zijn vastgelegd. De hoop is dat die meer duidelijkheid kunnen bieden over de oorzaak van de ramp. De zoekoperatie wordt vandaag vertraagd door de aanhoudende mist in de kloof.
Naast het onderzoek dat de regering heeft aangekondigd, heeft premier Prachanda vandaag uitgeroepen tot dag van nationale rouw. Ondertussen worden de lichamen van de 53 Nepalese en 15 buitenlandse passagiers geïdentificeerd en overgedragen aan hun nabestaanden.
De buitenlandse inzittenden kwamen uit India, Rusland, Zuid-Korea, Argentinië, Ierland, Australië en Frankrijk. Verder waren er vier medewerkers van Yeti Airlines aan boord.
Dodelijkste vliegramp in jaren
Vliegrampen komen geregeld voor in Nepal: sinds het jaar 2000 zijn er bijna 350 mensen omgekomen bij ongelukken met vliegtuigen en helikopters. Het land in de Himalaya tussen India en China is zeer bergachtig, waardoor vliegtuigen vaak onder moeilijke omstandigheden moeten landen op korte landingsbanen. Ook kunnen de weersomstandigheden in de bergen snel omslaan.
Verder is het onderhoud van de vliegtuigen niet altijd op orde. Toestellen uit Nepal worden sinds 2013 niet meer toegelaten in het Europese luchtruim, omdat de EU vindt dat de veiligheidsnormen van de Nepalese vloot eerst verbeterd moeten worden.
De ramp van gisteren is de dodelijkste crash in Nepal sinds 1992. Toen vielen er 167 doden bij een ongeluk met een toestel van Pakistan International Airlines, dat bij een landingspoging bij Kathmandu een berg raakte.
Mount Everest
Ondanks de internationale zorgen over de Nepalese vloot, is de luchtvaartindustrie in het land de afgelopen jaren hard gegroeid. Vliegtuigen en helikopters vliegen af en aan, vooral ook rond klimmers- en wandelaarswalhalla Pokhara. Er gaan veel vluchten naar moeilijk te bereiken klimlocaties en Yeti Airlines doet bijvoorbeeld vanuit Kathmandu speciale panoramavluchten langs de Mount Everest.