NOS Nieuws

Zoveel ongelukken op de weg, waarom gaf het KNMI geen code rood?

Dit weekend zorgde het winterse weer voor een recordaantal botbreuken en een bomvolle spoedeisende hulp. Zelfs 13 miljoen kilo zout kon niet tegen de vrieskou op.

Waar Rijkswaterstaat op een normale zondag zo'n tien tot vijftien meldingen van incidenten krijgt, werden er gisteravond bijna 500 incidenten gemeld.

Het KNMI gaf voor zondagavond waarschuwingscode oranje uit voor het hele land, maar het recordaantal botbreuken en de vele incidenten roepen de vraag op: waarom gaf het KNMI niet code rood?

Grote impact op samenleving

Volgens de website van het meteorologisch instituut wordt de hoogste code pas afgegeven als er een kans bestaat dat extreem weer een grote impact heeft op de samenleving. Een woordvoerder van het KNMI laat desgevraagd weten dat de beoordeling puur gaat om de maatschappelijke impact en niet om wat voor weer het precies is.

"Elke situatie wordt op zichzelf beoordeeld. Je kan je voorstellen dat als dit op maandagavond was gebeurd, dat het een heel ander verhaal was geworden." Ook het feit dat de waarschuwing al in de middag werd gegeven speelde mee. "Omdat we van tevoren hadden gewaarschuwd, was er besloten om het bij code oranje te houden."

De woordvoerder grijpt terug naar een moment uit 2016 toen er vier dagen lang code rood werd afgegeven voor ijzel in het noorden. "Toen deed bijvoorbeeld ook de elektriciteit het niet meer, dat was een totaal andere situatie." Met andere woorden: een eventuele ontwrichting van de maatschappij is een van de hoofdpijlers van het KNMI om wel of geen code rood af te geven.

'Doen dit niet wekelijks'

Voor het afgeven van een kleurcode wint de KNMI informatie in bij verschillende partners, onder andere Rijkswaterstaat. Volgens het KNMI hadden hun partners niet zo'n dusdanige maatschappelijke impact verwacht, waardoor code rood niet overwogen is.

"Wij kijken altijd zelf naar de situatie op de weg, op basis van waarnemingen van de weginspecteurs, gladheidscoördinatoren en het aantal ongevallen", zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. "Je hoopt altijd dat als je een waarschuwing geeft dat daar gehoor aan gegeven wordt. Dat doen we niet wekelijks en ook niet eens maandelijks."

Of het aantal ongelukken vanwege code oranje juist nog meeviel of met code rood nog minder had kunnen zijn, zal voor altijd een vraag blijven. Feit is wel dat het aantal botbreuken een recordhoogte bereikte en de bergingsbedrijven het drukker dan ooit hadden zondagavond.

Bekijk hieronder hoe de telefoon bij een van de bergingsbedrijven in Nederland maar bleef rinkelen.

Topdrukte bij autobergingsbedrijven na gladheid

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl