Nog geen Twitter-exodus bij Nederlandse adverteerders, wel 'toenemend ongemak'
Na twee weken chaos bij Twitter onder leiding van Elon Musk zijn er geen signalen dat Nederlandse adverteerders zich massaal terugtrekken van het platform. Dat zegt de Bond van Adverteerders, die wel spreekt over "toenemend ongemak". Meerdere grote bedrijven die op Twitter adverteren, zeggen tegen de NOS de situatie nauwlettend te volgen, maar vooralsnog niet te stoppen.
Het gaat om ING, Bol.com, VodafoneZiggo en Shell. Ze willen geen bedragen noemen, maar benadrukken met kleine campagnes aanwezig te zijn op Twitter. Shell zegt vanwege de onrust bij Twitter geen nieuwe campagne op te starten.
Andere grote Nederlandse bedrijven als KPN, Heineken en Albert Heijn adverteren niet op Twitter. Een woordvoerder van Unilever zegt dat het bedrijf niet in Nederland op het platform adverteert. HEMA zegt Twitter nauwelijks te gebruiken voor advertenties.
Rijksoverheid
Namens de Rijksoverheid lopen er meerdere advertentiecampagnes op Twitter, zegt de Dienst Publiek en Communicatie. Het totale budget voor dit jaar is ongeveer 400.000 euro. De dienst is naar eigen zeggen op de hoogte van "de uitspraken en maatregelen van Elon Musk" en houdt "de eventuele veranderingen nauwlettend in de gaten", maar ziet op dit moment "geen aanleiding voor een negatief advies".
Henriette van Swinderen, directeur van de Bond van Adverteerders, zegt dat nu eerst duidelijker moet worden waar het heen gaat met Twitter voordat bedrijven zullen stoppen met adverteren. "Musk is ook gevoelig voor de mening van adverteerders en is in gesprek met de wereldwijde brancheorganisatie. Hij kan zijn koers nog op allerlei manieren invullen."
De Amerikaanse marketingreus Omnicom - die onder meer McDonald's en Apple als klant heeft - adviseert merken om voorlopig campagnes te pauzeren vanwege alle recente onrust, meldde The Verge gisteren. Twee andere reclamegiganten, het Amerikaanse IPG en het Franse Havas Media, gingen Omnicom al voor. Musk bevestigde toen al dat dit het bedrijf raakt.
Voor Twitter zijn adverteerders heel belangrijk. Zo'n 90 procent van de omzet is afkomstig van reclame-inkomsten. Maar bedrijven vinden Twitter steeds minder interessant, zegt Tom Huijgen van Mediaplus. Hij adviseert grote Nederlandse merken - zoals fietsfabrikant Batavus, Videoland, de Efteling en biermerk Gulpener - over hun campagnes op sociale media.
"Er worden veel dingen op Twitter geplaatst waar je je als adverteerder niet aan wil verbinden", zegt Huijgen. "Dat gecombineerd met het beperkte bereik maakt dat het voor onze klanten niet een heel interessant platform is."
Van alle merken die zijn bedrijf bijstaat, heeft niemand nu een advertentiecampagne op Twitter lopen. "Als wij op dit moment klanten zouden hebben die overwegen op Twitter te adverteren, zou ik wel adviseren om de boel even te pauzeren. Het is een onzekere tijd."
Daarbij wijst Huijgen erop dat het uiteindelijk niet de adverteerders zijn die de toekomst bepalen. "De kracht van dit soort platforms zit 'm in de gebruikers. Het gaat de hele tijd over de advertentiemarkt, maar die adverteert alleen waar mensen zijn."
Abonnementen moeten belangrijker worden
Sinds Elon Musk ruim twee weken geleden officieel eigenaar werd van Twitter, heeft hij op meerdere momenten geprobeerd adverteerders gerust te stellen. Afgelopen woensdag was hij een uur lang te horen in een Twitter Space-audiogesprek, georganiseerd om adverteerders gerust te stellen.
Tegelijkertijd maakt Musk bewegingen om juist minder afhankelijk te worden van adverteerders. In een e-mail aan medewerkers schreef hij deze week dat het bedrijf te veel leunt op advertenties; inkomsten uit abonnementen moeten uiteindelijk goed zijn voor ongeveer de helft van de omzet.
Blauw vinkje
Een eerste poging om meer geld te verdienen aan abonnementen is in elk geval uitgelopen op een fiasco. Het bedrijf introduceerde woensdag de mogelijkheid om via 'Twitter Blue' voor 8 dollar per maand een blauw verificatie-vinkje te kopen. Dit leidde vrijwel direct tot misbruik door accounts die zich gingen voordoen als sporters, politici of bedrijven.
De situatie bleek onhoudbaar: gisteren stopte het bedrijf hier alweer mee, schrijft Bloomberg. Geen goed signaal richting adverteerders, voor wie 'merkveiligheid' heel belangrijk is.