Vaargeul richting Ameland niet diep en breed genoeg, kans op vertraging
Veerboten naar Ameland moeten bij laagwater volgens een andere dienstregeling gaan varen. Wagenborg Passagiersdiensten, het bedrijf dat de overtochten verzorgt, zegt dat de staat van de vaargeul is verslechterd, waardoor de geul niet diep en breed genoeg meer is. Het bedrijf ziet daarom geen andere optie dan het aanpassen van de dienstregeling.
Bij laagwater is besloten dat boten elkaar niet meer mogen passeren. Dat betekent in dat geval eenrichtingsverkeer. "Het op elkaar laten wachten van veerdienst en sneldienst zal voor de reizigers leiden tot extra vertragingen", verwacht de veerdienst.
Directeur Ger van Langen zei bij Omrop Fryslân dat er met enige regelmaat overtochten zullen vervallen, "omdat de vaargeul niet voldoet aan de minimale bodembreedte van 55 meter en een minimale diepte van 3.80 meter NAP". Bovendien is het deel van de route dat recent in gebruik is genomen "erg onstabiel en op sommige plekken zelfs smaller dan 45 meter".
Ondanks intensieve baggerinspanningen van Rijkswaterstaat verslechtert de vaargeul steeds verder. "Wij weten dat de baggeraar er alles aan doet om de vaargeul op de afgesproken minimale afmetingen te krijgen, maar met het huidige materieel krijgen ze dat niet voor elkaar", zegt Van Langen. "Daarnaast moeten de baggerschepen uit de geul wanneer de veerboot passeert. Dit betekent minder baggeren en daarmee minder resultaat."