EPA
NOS Nieuws

Supermarktketen mag beroemd chocoladekonijn niet na-apen

Een Zwitserse rechter heeft bepaald dat supermarktconcern Lidl geen chocoladekonijntjes mag verkopen die te veel lijken op de beroemde variant van het merk Lindt. De keten moet alle chocodieren daarom vernietigen.

De zaak draaide om een chocoladediertje dat qua vorm leek op de lekkernij die de Zwitserse chocolatier al sinds 1952 produceert. Het parmantig opzittende konijntje had dezelfde houding en bovendien ook eenzelfde opvallende strik met een hangertje.

Hoewel de bedrijvenkamer van een lagere rechtbank de klacht van Lindt aanvankelijk afwees, oordeelde het hoogste hof in het voordeel van het bedrijf. De rechter werd onder meer overtuigd door een marktonderzoek van Lindt, waarmee het bedrijf bewees dat consumenten deze vorm vooral met hun product associeerden.

"In het algemeen roepen de Lidl-konijnen de associatie op met de vorm van het Lindt-konijn", meende het Bundesgericht. "In het geheugen van het publiek kunnen ze niet uit elkaar worden gehouden."

Lindt kreeg in 2001 een Europees handelsmerk voor zijn beroemdste product en voerde sindsdien al meerdere rechtszaken over de kleur, houding en vorm van exemplaren bij concurrenten. Vorig jaar nog oordeelde een Duitse rechtbank dat alleen Lindt van deze specifieke kleur goud gebruik mag maken.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl