Rob Engelaar
NOS Nieuws

Amper treinen, en 'dat was pre-corona stuk lastiger geweest'

Lege stations, amper treinverkeer en vooral veel mensen die op het laatste moment een alternatief moesten verzinnen voor hun geschrapte treinreis. Het besluit van de NS om vrijwel geen treinen te laten rijden heeft vandaag overal in het land gevolgen. Maar, zo wordt wel gezegd, Nederland is flexibeler en schokbestendiger dan een paar jaar geleden, dankzij de ervaring met thuiswerken in coronatijd.

Krap twee weken geleden werd bekend dat NS-personeel vandaag het werk zou neerliggen in het midden van het land, rond Utrecht en Amersfoort. Gistermiddag meldde de NS vervolgens dat de impact van de geplande actiedag zo groot was dat er in vrijwel het hele land geen NS-treinen konden rijden.

Volgens reizigersbelangenvereniging Rover kwam dat bericht te laat, waardoor de overlast voor reizigers onnodig groot was. Mensen moesten in allerijl reisplannen omgooien of kwamen vanochtend vroeg alsnog aan op een nagenoeg leeg station, simpelweg omdat ze de aankondiging niet hadden meegekregen.

Drukkere ochtendspits

Er besloten in ieder geval meer mensen dan normaal met de auto naar het werk te gaan, gezien de drukkere ochtendspits. Rond 08.30 uur stond er ongeveer 500 kilometer file. Dat was ongeveer het dubbele van wat gebruikelijk is op dinsdagochtend.

Uit een oproep van de NOS blijkt dat de problemen het grootst zijn voor mensen die geen alternatief hebben voor de trein. Zo twitterde Petra Baks gisteravond dat haar pgb'er niet naar Gouda kan komen door het schrappen van het treinverkeer. "Dus ik lig verplicht in bed."

Verder zeggen meerdere scholieren dat ze vandaag niet naar school konden of introductiedagen missen. Ook stippen mensen de gevolgen voor de treinafhankelijke studenten aan, voor wie de belangrijke eerste week van hun studiejaar nu "een toestand van geregel" is geworden.

Waar mogelijk maakten mensen gebruik van bussen of van het beperkte treinverkeer dat er nog wel is, zoals de treinen van regionale vervoerders of de internationale trein Thalys. Zo reisde Erica van Loon eerst naar Antwerpen, om vanuit de Belgische stad met de Thalys naar Amsterdam te gaan. Kosten voor die route? 76,00 euro. "Gelukkig kunnen vergoeden", schrijft ze.

'Thuiswerken nu veel breder ingebed'

Verder zeggen tal van treinreizigers vandaag thuis te werken. Jannes van der Velde van werkgeversorganisatie AWVN heeft niet de indruk dat er enorme problemen zijn ontstaan bij zijn leden door de staking. "Dat neemt niet weg dat zo'n staking vervelend is, maar de Nederlandse samenleving en dus ook het bedrijfsleven is veel schokbestendiger dan een paar jaar geleden."

Daarmee doelt Van der Velde op de lockdowns in de coronacrisis, waardoor bedrijven gedwongen werden in rap tempo het thuiswerken te regelen. Van der Velde erkent dat het schrappen van het treinverkeer pre-corona "veel lastiger" was geweest voor bedrijven en dus tot aanzienlijk meer problemen had geleid. Bedrijven zijn nu rimpelloos weer even naar 'lockdownmodus' overgeschakeld.

Van der Wal: "De helft van de beroepsbevolking kan op papier thuiswerken. Daarnaast was de Nederlandse economie sowieso al behoorlijk vooruitstrevend als het gaat om hybride werken, waarbij het draait om flexibiliteit. Nu is dat nog veel breder ingebed."

Als voorbeeld noemt hij industriële bedrijven waar het een paar jaar geleden nog "ongepast" was dat administratiemedewerkers niet op kantoor waren. "Dat zijn belangrijke verschuivingen, zo is te zien op dagen als vandaag", zegt hij.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl