Een pakketje van Amazon
NOS NieuwsAangepast

Schikking tussen Brussel en Amazon over machtsmisbruikzaken aanstaande

De Europese Commissie en Amazon treffen in het najaar zeer waarschijnlijk een schikking over twee machtsmisbruikzaken, waarmee de techgigant een miljardenboete ontloopt. Brussel staat er juist om bekend er niet voor terug te schrikken de techsector hoge boetes op te leggen; dit gebeurde al drie keer bij Google.

Vandaag heeft de commissie de concept-afspraken openbaar gemaakt in een zogeheten markttest. Na de zomer worden de afspraken definitief en die gelden dan voor vijf jaar. De Financial Times schreef vorig week dat er geen grote wijzigingen worden verwacht.

De Europese Commissie doet al drie jaar onderzoek naar het handelen van de techgigant, die nu dus met voorstellen komt om verdere escalatie te voorkomen. Mogelijk heeft Amazon de vlucht naar voren genomen vanwege nieuwe tech-wetgeving die eraan komt, de Digital Markets Act, die bedoeld is om de marktmacht van big tech in te perken. Er lopen ook onderzoeken in Duitsland en in het Verenigd Koninkrijk.

Vertrouwelijke verkoopdata

De commissie keek onder meer naar de beschuldiging dat Amazon vertrouwelijke verkoopdata zou gebruiken voor eigen gewin. Het gaat hierbij om data van winkeliers die het platform van Amazon als een marktplaats gebruiken om zo hun verkoopbereik te vergroten. Op die manier zou Amazon kunnen zien welke producten succesvol zijn en een concurrerend aanbod kunnen opzetten.

Amazon belooft volgens de commissie vertrouwelijke data - denk aan gegevens over omzet, bestellingen en voorraad - niet te gebruiken voor de verkoop van merkproducten of van zijn 'huismerk'.

Winkelwagen-knop

Daarnaast belooft Amazon iedere verkoper op het platform gelijk te behandelen bij het kiezen van een 'winnaar' voor de zogeheten koopknop 'In winkelwagen'. Op een productpagina staat die verkoper bovenaan, alternatieven staan daaronder. Waar mogelijk - als er voldoende verschil zit en prijs en bezorging - wordt er ook een tweede met de koopknop getoond.

Ten slotte belooft Amazon verbeteringen ten aanzien van de regels voor verkopers om mee te mogen doen aan loyaliteitsabonnement Amazon Prime. Het gaat dan bijvoorbeeld om het mogen kiezen van het vervoersbedrijf.

Feedback verzamelen

De commissie gebruikt de zomerperiode om feedback te verzamelen op het voorstel. Marktpartijen, denk aan partijen die in eerste instantie hebben geklaagd, krijgen tot 9 september om te reageren.

In een reactie laat Amazon weten dat het bedrijf het niet eens is met een aantal conclusies van de commissie en dat het een "constructief" overleg heeft gevoerd. Daarnaast benadrukt het bedrijf "serieuze zorgen" te hebben over de komst van de Digital Markets Act.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl