Jan-Willem van Schip in volle inspanning tijdens de afgelopen ZLM Tour.
NOS Wielrennen

Hippe wielerclub met grote ambities: wordt BEAT derde profploeg van Nederland?

De komende weken zullen alle ogen gericht zijn op de verrichtingen van Jumbo-Visma in de Tour de France. Wie weet kan DSM, de ploeg uit Deventer die dit jaar eindelijk weer met een Nederlandse licentie rijdt, weer verrassen? Als het aan Geert Broekhuizen ligt, komt daar in de toekomst misschien een derde Nederlandse profploeg bij.

Donderdag dient Broekhuizen bij de UCI het verzoek in om vanaf 2023 met een procontinentale licentie te mogen rijden. Daarmee kan zijn continentale ploeg BEAT Cycling uitkomen op het een-na-hoogste niveau.

"Een stap hoger geeft toegang tot grotere wedstrijden", legt Broekhuizen uit bij Langs de Lijn op Radio 1. "We rijden nu al wedstrijden tegen proteams, tegen de grote jongens. Maar met een prolicentie kun je toegang krijgen tot de Ronde van Vlaanderen, de Amstel Gold Race en wie weet in de toekomst ook een grote ronde zoals de Tour de France."

Liever luisteren naar het interview met BEAT-manager Geert Broekhuizen? Dat kan hieronder:

Ooit werkte Broekhuizen als woordvoerder van DSM, de ploeg van Iwan Spekenbrink. Daar leerde hij hoe een professionele wielerploeg functioneert, zoals hij eerder al een kijkje in de West-Vlaamse keuken had gekregen bij het grote QuickStep.

In 2016 begon hij een wielerclub voor zichzelf. Zonder renners, zonder materiaal of sponsoren. BEAT Cycling werd een ploeg waarvan iedereen lid kon worden. Die structuur werd een vangnet voor renners die geen kans kregen of niet goed pasten in het keurslijf van de grote profploegen.

"Het was een nieuw model in het wielrennen. Wij willen geen team zijn, gebouwd rondom een sponsor. Wij willen een breed gedragen ploeg zijn met meerdere sponsoren en een brede community daaromheen."

Baantoppers op de weg

Via BEAT Cycling kregen baantoppers als Yoeri Havik, Jan-Willem van Schip, Matthijs Büchli, Roy van den Berg, Theo Bos en Laurine van Riessen ondersteuning op de baan. En BEAT bood hen de kans om op de weg uit te komen.

Mathijs Büchli, oud-wereldkampioen keirin en olympisch kampioen teamsprint, stapte dit seizoen over van de baan naar de weg. Verslaggever Han Kock volgde hem bij de ZLM Tour en maakte onderstaande reportage:

Büchli moet wennen aan wielrennen op de weg: 'Word gedwongen geduldig te zijn'

Broekhuizen: "Onze baanrenners hebben al titels behaald op de Olympische Spelen, wereldtitels, Europese titels. En we zijn ook al een tijdje actief op de weg. Wij vinden het tijd om de volgende stap te zetten."

In 2018 boekte de ploeg elf overwinningen op continentaal niveau, maar sindsdien staat de teller op de weg nog op nul. Vorig jaar hoopte BEAT ook al een stapje hoger te zetten, maar toen kreeg het de financiering niet rond.

"BEAT Cycling is geen commerciële sponsorploeg, zoals je die ziet in de rest van het peloton. BEAT is onze eigen clubnaam, een club met een eigen identiteit. Een club waarbij je kan aansluiten als wielerliefhebber, maar ook als partner. Je kunt lid worden van onze wielerclub, meedoen aan events, profiteren van de ervaringen van onze topsporters en in dezelfde kleding fietsen."

'Gesprekken met Terpstra lopen'

Aan ambitie geen gebrek, zo erkent Broekhuizen ruiterlijk. Zo wordt al gesproken over het aantrekken van een paar grote namen, zoals Niki Terpstra. Het contract van de 38-jarige Noord-Hollander, oud-winnaar van de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix, bij het Franse Total Énergies loopt aan het einde van het seizoen af.

Maar zover is het nog niet. "De gesprekken lopen", lacht Broekhuizen een tikje besmuikt. Eerst moet de procontinentale licentie toegewezen worden. "We zijn er nog niet. We zijn in gesprek met onze partners en met potentiële partners om die stap vooruit te maken. Maar Niki is zeker een interessante renner."

Rijdt Niki Terpstra volgend seizoen bij het procontinentale BEAT Cycling?

Broekhuizen: "Er lopen twee trajecten. We hebben nu een intentie getekend. In de komende weken gaan we het plaatje proberen rond te krijgen met onze partners. Vervolgens ga je in gesprek met de UCI en krijg je een periode de tijd om de ploeg bij elkaar te zoeken. Dat zijn echt nog wel een aantal stappen die we moeten doorlopen."

En dus is het zaak om de komende tijd zoveel mogelijk reclame te maken voor de ploeg. Bijvoorbeeld in de Ronde van België. "Jan-Willem van Schip heeft het al een keer eerder gedaan", vertelt Broekhuizen enthousiast. "Hij won drie jaar geleden een rit op hetzelfde parcours. Hij heeft snode plannen om dat kunstje te herhalen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl