NOS Nieuws

Apple geeft, na grote druk, toe aan eisen ACM in App Store-zaak

  • Nando Kasteleijn

    redacteur Tech

  • Nando Kasteleijn

    redacteur Tech

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en Apple hebben overeenstemming bereikt in een slepende zaak over de App Store. Dat laat de ACM weten aan de NOS.

De afgelopen maanden legde de ACM tot tien keer toe een dwangsom op van 5 miljoen euro, oplopend tot 50 miljoen euro. Omdat de techgigant voorstellen gedaan heeft die nu wel voldoen aan de eisen, zal de toezichthouder geen nieuwe boete opleggen.

Eerder was hier wel mee gedreigd. Het was onduidelijk hoe hoog de dwangsom dan zou zijn.

Machtsmisbruik Apple

De zaak draait om de positie van dating-apps in de Nederlandse App Store. In de ogen van de ACM maakt Apple misbruik van zijn macht. Dating-apps, zo stelt de toezichthouder, moeten de mogelijkheid krijgen consumenten andere betaalopties aan te bieden. Nu kunnen transacties alleen worden gedaan via de kassa van de techgigant zelf, daar hebben de ontwikkelaars geen controle over. Apple moest hiertoe voorstellen indienen.

De toezichthouder koos om de zaak aan te vechten namens de dating-apps, omdat zij in de ogen van de toezichthouder niet zonder de App Store kunnen. Dit heeft te maken met het feit dat dating-apps sterk leunen op gps (voor het vinden van dates in de buurt) en pushnotificaties (bijvoorbeeld om te zien of er een match is).

De afgelopen maanden vond Apple steeds dat ontwikkelaars moesten kiezen: of zij maken gebruik van een andere betaalmethode in de desbetreffende dating-app, of de consument kan via de site van de ontwikkelaar afrekenen. Beide opties aanbieden ging te ver, in de ogen van techgigant. Daar is het bedrijf nu alsnog van teruggekomen.

Consumenten

Het betekent voor app-ontwikkelaars meer controle, maar of consumenten hiermee ook echt iets winnen is nog afwachten. De commissie die ontwikkelaars Apple betalen bij elke transactie (30 of 15 procent) wordt iets lager, 3 procentpunt, maar of de consument dat zal terugzien in goedkoper aanbod is maar de vraag.

Match, het moederbedrijf van Tinder, is ervan overtuigd dat zelf controle hebben gaat leiden tot betaalopties die aantrekkelijker zijn voor consumenten; zodat er bijvoorbeeld controle is over wanneer het geld wordt afgeschreven.

Nog niet voorbij

Met deze stap is de zaak nog niet voorbij. Een ander deel van de procedure is geschorst door de rechter, wat betekent dat de ACM hier niks over mag zeggen. Hierover loopt bij de toezichthouder een bezwaarprocedure van Apple.

Een bron met kennis van het proces zei hierover eerder tegen de NOS dat de ACM heeft geëist dat de commissie die ontwikkelaars aan Apple betalen (30 of 15 procent) van tafel gaat.

Apple zelf zegt dat het deze veranderingen doorvoert omdat het is "toegewijd aan constructieve samenwerking met toezichthouders". Het bedrijf noemt sommige aanpassingen nadelig voor de privacy en dataveiligheid van consumenten. Daarnaast blijft de techgigant zich verzetten tegen het besluit van de ACM; de beroepsprocedure loopt door.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl