Harbers over sluiten Ketheltunnel: 'Gevolgen van ziekmeldingen beperken'
Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) wil van Rijkswaterstaat weten hoe problemen voor weggebruikers zoveel mogelijk kunnen worden beperkt, mocht er weer zoiets gebeuren als bij de Ketheltunnel. De tunnel in de A4 bij Schiedam ging vanochtend een paar uur dicht omdat twee toezichthoudende operators zich ziek hadden gemeld. Zij konden niet meteen worden vervangen.
Harbers spreekt van een uitzonderlijke situatie met heel vervelende gevolgen voor weggebruikers. Maar hij spreekt tegen dat de sluiting van de tunnel het gevolg was van een structureel personeelstekort, zoals op het spoor en op Schiphol.
"Wel vraag ik Rijkswaterstaat de gevolgen van ziekmeldingen voor de weggebruiker zoveel mogelijk te beperken, mocht een dergelijke situatie zich nog eens voordoen. Voor dit werk is specifieke kennis nodig en veiligheid staat voorop."
Rijkswaterstaat sloot de Ketheltunnel vanochtend rond 06.45 uur in beide richtingen. Verkeer werd omgeleid via de A13 en A20. Rond 08.45 ging de tunnel in beide richtingen weer open en losten de files geleidelijk op.
Dichtdoen na ongeluk
De tunneloperator die vandaag zou werken, had zich ziekgemeld. En ook de vervanger was ziek. Het openhouden van de tunnel was daarom niet veilig, zei Rijkswaterstaat.
"We willen altijd toezicht hebben op wat er in de tunnel gebeurt", zei een woordvoerder in het NOS Radio 1 Journaal. "Als er niemand in de verkeerscentrale is om toezicht te houden en de tunnel snel af te sluiten als er een ongeluk gebeurt, betekent dat dat we de tunnel dicht moeten doen."
Tunnels worden vanuit de verkeerscentrales 24 uur per dag in de gaten gehouden met camera's en detectiesystemen. "Zo kunnen wegverkeersleiders bij incidenten de tunnel afsluiten, hulpdiensten alarmeren en installaties in de tunnels bedienen", meldt Rijkswaterstaat.
Rijkswaterstaat heeft vervanging gezocht. "Het is altijd even puzzelen. We hopen hem snel weer open te zetten", zei de woordvoerder. Rijkswaterstaat verwachtte eerder vanochtend dat de tunnel rond 08.00 uur weer open zou gaan, maar dat is niet gelukt. Later stelde Rijkswaterstaat die verwachting bij naar 09.00 uur.
Er werd een drukke ochtendspits verwacht omdat de meivakantie nu overal is afgelopen. Verkeer tussen Den Haag en Rotterdam kan omrijden via de A13 en A20.
Voor zover de woordvoerder weet, is het voor het eerst dat een tunnel om deze reden afgesloten werd. Ze zegt dat er geen sprake is van een structureel probleem. "Het is net pech."
'Niet goed georganiseerd'
Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) noemt het systeem kwetsbaar en begrijpt niet waarom het niet anders is georganiseerd. "Ik vind dat we wel in een heel raar land leven als ons land vaststaat door de ziekte van twee mensen. Dan hebben we het niet goed georganiseerd met z'n allen", zegt TLN-voorzitter Elisabeth Post in het NOS Radio 1 Journaal.
Het afsluiten van de Ketheltunnel is problematisch voor talloze transportbedrijven. "Stilstaan kost natuurlijk per definitie geld. Ook moeten ze omrijden en komen spullen later aan. En als je naar Hoek van Holland rijdt om de boot naar Groot-Brittannië te nemen, is er een risico dat je de afvaart mist."