ANP
NOS Nieuws

Één schip geweigerd, maar andere tankers met Russische olie blijven komen

De weigering van Nederlandse havenwerkers om een schip met Russische gasolie af te handelen, is vooralsnog een uitzonderingsgeval. Vandaag stuitte een ander schip met Russische olie in Amsterdam niet op weerstand.

De olietanker CB Caribic voer vanochtend de haven van Amsterdam binnen. Daar waren voor zover bekend geen problemen met de afhandeling. Dat komt omdat vakbond FNV nu geen oproep aan zijn leden had gedaan om het schip niet te lossen. "Er komen meerdere schepen in Nederlandse havens binnen met Russische olie. Zolang die niet onder de sancties vallen, kunnen wij daar weinig tegen doen", zegt Asmae Hajjari van vakbond FNV Havens.

De eerdere oproep om het schip Sunny Liger niet te lossen was een gebaar van solidariteit met de havenarbeiders in Zweden die weigerden het schip af te handelen, vertelt vakbondsbestuurder Hajjari. "Vakbonden in de havens werken wereldwijd samen."

Vooralsnog gaat het volgens de vakbond om een eenmalige actie. Ook de gemeente Amsterdam liet gisteren weten het 'onwenselijk' te vinden als de Sunny Liger in de Amsterdamse haven zou worden gelost, en steunde daarmee de weigering van de havenwerkers.

Voor zover bekend hebben havenmedewerkers in Nederland tot dusver niet uit zichzelf geweigerd schepen met Russische olie te lossen. Hajjari: "Wij hebben wel op basis van vragen van onze leden gekeken in hoeverre we over kunnen gaan tot het boycotten van schepen die Russische olie vervoeren. Maar dat is juridisch ingewikkeld."

De Sunny Liger kreeg zijn lading in de Russische haven Primorsk. Dat geldt ook voor de CB Caribic en inmiddels zijn meer tankers met olie uit die stad onderweg naar Nederland: de Clear Stars en de Eikeviken, beide met bestemming Rotterdam. Deze schepen worden door de FNV niet als 'besmet' gezien omdat ze niet via andere havens komen waar arbeiders weigerden de tankers af te handelen.

Invoer van olie nog altijd toegestaan

Op dit moment is de invoer van Russische olie in Nederland nog altijd toegestaan. Wel mogen schepen die onder Russische vlag varen of aantoonbaar gelieerd zijn aan Russische bedrijven in geen enkele Europese haven aanmeren. Voor Russische schepen die voedselproducten, olie of gas vervoeren, geldt dit verbod vooralsnog niet. De Sunny Liger en de Clear Stars varen onder de vlag van de Marshall Eilanden, de Eikeviken onder Noorse vlag en de CB Caribic onder Portugese vlag.

De FNV sluit niet uit dat zich in de toekomst nogmaals een schip met Russische olie meldt dat in een buitenlandse haven niet kon aanmeren. Of dat Nederlandse havenwerkers uiteindelijk zelf uit principiële bezwaren een schip weigeren af te handelen. Daarom wil de vakbond binnenkort om de tafel met de Amsterdamse haven en de Rotterdamse haven over hoe hier mee omgegaan kan worden.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl