Afhandeling stormschade vertraagd door onder meer materiaaltekorten
Wie eind februari tijdens de stormen Dudley, Eunice en Franklin te maken heeft gehad met stormschade, moet mogelijk nog een half jaar wachten tot alles is hersteld.
Door een tekort aan bouwmaterialen, drukte bij bouwbedrijven en het wachten op goedkeuring van de verzekering, duurt de afhandeling van de stormschades langer dan gepland.
De ergste schades, zoals lekkages, zijn veelal wel hersteld, maar minder urgente schades moeten nog gerepareerd worden. Een bouwbedrijf uit Kapelle kreeg tientallen schademeldingen binnen van klanten", vertelt een woordvoerder tegen Omroep Zeeland. "We ervaren veel begrip van mensen dat ze moeten wachten op schadeherstel. Het is gelukkig goed uit te leggen: het is enorm druk en de levertijden van materialen zijn lang."
Weken of maanden
Dan gaat het bijvoorbeeld om dakpannen en sommige muurafdekkers. "Dat productieproces zit al behoorlijk vol omdat meer mensen zijn gaan verbouwen in coronatijd en dit komt er dan nog extra bij. De levertijd kan dan oplopen tot weken of maanden zelfs."
ZLM Verzekeringen uit Goes herkent het beeld dat het nog maanden kan duren voordat alles is afgewikkeld. "Dat het lang duurt, komt doordat bouwbedrijven te veel werk hebben en er inderdaad een tekort is aan beschikbare bouwmaterialen", meldt een woordvoerder. "Overigens is van onze kant geen sprake meer van achterstanden."
ZLM Verzekeringen heeft ruim 3500 schademeldingen uit Zeeland ontvangen. De totale schade voor Zeeuwse klanten wordt geschat op 3,5 miljoen euro.
In totaal werd in Nederland voor ruim een half miljard euro aan schade gemeld. Nooit eerder kregen verzekeraars in krap een week tijd zo veel schademeldingen.
Storm Eunice richtte veel schade aan: