1. Ga naar het menu
  2. Ga naar de inhoud
DPA
NOS NieuwsAangepast

Hoe mango sticky rice in Thailand enorm populair is geworden door een rapper

De Thaise rapper Milli was in eigen land al bekend om haar muziek, maar door haar optreden afgelopen week tijdens het Amerikaanse muziekfestival Coachella dreigt ze ongevraagd het uithangbord te worden van de Thaise export.

De 19-jarige Danupha Khanatheerakul is de eerste Thaise soloartiest die optrad op Coachella, een van de grootste festivals ter wereld. In Thailand zijn ze supertrots op "hun" Milli. Het Thaise ministerie van Handel stond na haar optreden meteen klaar om te vertellen hoe zij de Thaise cultuur, eten en toerisme kan promoten.

Volgens correspondent Annelie Langerak, die in de Thaise hoofdstad Bangkok woont, is Khanatheerakul de lieveling geworden van het land. "Ze hopen dat zij Thailand weer populair kan maken in het buitenland na de coronacrisis."

De gegroeide populariteit van Milli in Thailand heeft ze vooral te danken aan één moment tijdens haar optreden in de VS. Tijdens het zingen van het gelijknamige nummer nam ze een hap van een schaal mango sticky rice, een traditioneel Thais toetje. "Wie wil mango met plakkerige rijst?", riep ze naar het publiek.

En dat leidt in Thailand tot grote drukte bij eetstalletjes:

Verkoper: 'We kunnen de bestellingen amper bijbenen'

Het bijzondere moment ging direct wereldwijd viraal. Het filmpje van het optreden werd veel gedeeld en werd opgepikt door internationale media. Sindsdien wordt in Thailand het toetje aan de lopende band besteld.

Waar het voorheen werd beschouwd als een traditionele lekkernij, is het onder Thaise jongeren tegenwoordig helemaal in. Langerak: "Bij restaurants in Bangkok zag ik de afgelopen dagen rijen bezorgers staan bij eetzaken om de online bestellingen weg te brengen. Een bezorgdienst moest de app zelfs noodgedwongen afsluiten omdat de vraag te groot werd."

Kritiek op regering

Wie denkt dat de actie van de rapper met het rijstgerecht vooraf is bedacht door de Thaise regering heeft het mis. Milli staat namelijk bekend om haar kritische teksten over de overheid. Zo noemde ze tijdens het optreden de regering "verrot".

De afgelopen jaren uitte ze kritiek op hoe de regering de coronapandemie aanpakte. Premier Prayut Chan-o-cha klaagde de rapper vorig jaar voor laster en ze riskeerde zelfs een celstraf. Ook andere artiesten die kritiek hebben geuit zijn aangepakt.

Veel Thai vinden dat premier Payut meer had moeten doen om de economie na de coronacrisis vlot te trekken. "Toeristen kwamen bijvoorbeeld niet in grote getale terug, onder meer vanwege de coronaregels."

"Bij aanhangers van de regering is Milli daarom minder populair", zegt Langerak. "Zij proberen manieren te vinden om de jonge rapper te bekritiseren omdat ze 'ongepast' aan het eten was op het podium. Ze zeggen ook dat ze over de Thaise cultuur had moeten rappen in plaats van de regering te bekritiseren."

Opmerkelijk genoeg koos de premier er nu voor om meteen op de hype van Milli in te springen. Hij kondigde aan dat mango sticky rice wordt genomineerd om op de Unesco-lijst met immaterieel erfgoed gezet te worden.

Enorme draai

De lofzang over Khanatheerakul door de premier is een enorme draai, zegt Langerak. "De Thaise premier Prayut Chan-o-cha gaf een paar dagen geleden toe dat hij de rapper misschien verkeerd heeft ingeschat. Hij prijst de jonge artiest nu voor het helpen promoten van Thailand. Een woordvoerder zei dat de premier zoveel werk te doen heeft, dat hij soms fouten maakt."

De hoop is dat de populariteit van kleefrijst met mango in het buitenland aan zal slaan. Een Thaise hoogleraar zegt tegen The Bangkok Post dat hij een internationale markt ziet voor kant-en-klare mango sticky rice. Hij zegt dat internationale influencers ingezet moeten worden om reclame te maken voor het toetje en andere Thaise gerechten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl