NOS Sport

De herrijzenis van Ferrari moet nu langer duren dan één maand

  • Louis Dekker

    Verslaggever Formule 1

  • Louis Dekker

    Verslaggever Formule 1

Kan Ferrari na de dubbelslag in Bahrein opnieuw een tik uitdelen? Of revancheert Max Verstappens Red Bull Racing zich voor de pijnlijke nulpuntenzeperd in het golfstaatje?

Luttele dagen na de seizoensopener van 2022 staat in Saudi-Arabië de tweede grand prix voor de deur. Ferrari is na de nummer 1 en 2 van Charles Leclerc en Carlos Sainz het te kloppen team. En ja, daar moet ook de Scuderia nog een beetje aan wennen.

"We hebben één race achter de rug. Er komen er nog 22. Het langste Formule 1-seizoen ooit. Conclusies zijn voorbarig en ik werd tweede omdat Verstappen uitviel", relativeert Carlos Sainz.

"We weten op basis van racegegevens dat Red Bull ons in sommige opzichten de baas is. Dit jaar word je kampioen als je je nieuwe auto goed doorontwikkelt. Ik verwacht dat de pikorde vaak zal veranderen. Niemand is nu al dé favoriet. Verstappen niet, Hamilton niet en wij ook niet."

Charles Leclerc (l) en Carlos Sainz

Sainz (27) wil na de voortvarende start niet te vroeg juichen. "Misschien was Bahrein wel eenmalig. De auto's zijn totaal nieuw en daardoor zijn de raceweekends veredelde tests. We proberen van alles; zitten volop in de experimenteerfase."

Zo wil Sainz dat zijn bolide een 'rijdend maatpak' moet worden. "Maar het duurt nog een paar races voor ik hem zo heb afgesteld dat hij bij mijn rijstijl past en ik me op mijn gemak voel in de cockpit."

De Spanjaard beseft dat hij in Bahrein een uniek moment heeft meegemaakt. "Mensen kunnen je honderd keer vertellen hoe bijzonder het is om Ferraricoureur te zijn, maar je merkt het pas echt als je in het rood racet. Bahrein was kippenvel. Een geweldig weekend voor Charles en mij, de crew, de mensen op de fabriek en de tifosi. En ook voor de echte F1-liefhebbers. Volgens mij wil iedereen Ferrari zien winnen."

In de eerste grand prix van het seizoen stonden er na enkele magere jaren veel teams met Ferrari-motoren in het linkerrijtje. De teams met een Mercedes-krachtbron vielen juist tegen:

En winnen, dat is de Italiaanse renstal niet meer gewend. Het zijn pijnlijke statistieken: laatste wereldkampioen? Kimi Räikkönen in 2007. De wereldtitel voor constructeurs? Veertien jaar geleden. Zelfs de laatste grand prix-zege is graafwerk: Singapore, september 2019. Ook een 1-2. Sebastian Vettel versloeg stalgenoot Leclerc en Verstappen.

Singapore was een zege met een luchtje. Dat gold ook voor Leclercs overwinningen in Spa en Monza. Drie GP-zeges op rij boekte Ferrari na de zomervakantie in 2019, allemaal binnen een maand. Vergeten was de jarenlange misère. De wederopstanding leek in volle gang, maar werd in de dop geknakt. De overwinningen kregen een nare bijsmaak.

Gestraft door FIA

De rode brigade was pijlsnel, maar werd door de FIA gesnapt. Ferrari had het motorreglement iets te creatief geïnterpreteerd en de autosportfederatie greep in. Daarna was de renstal nergens meer.

Max Verstappen legde destijds de vinger op de zere plek: "Dat krijg je als je valsspeelt." Details over een schikking met de FIA bleven binnenskamers, maar het was subiet gedaan met de snelheid. De krachtbronnen leken teruggeschroefd. In 2020 en 2021 kwamen de steigerende paarden er niet aan te pas.

"We hebben moeilijke jaren achter de rug en hebben keihard gewerkt om ons terug te knokken naar de top. Na een dip voelt een zege extra lekker. Het geeft een enorme vertrouwensboost", zegt kersverse WK-leider Charles Leclerc.

De 24-jarige Monegask beweert dat de zege in Bahrein zijn leven niet overhoop gooit. "Het voelt natuurlijk goed dat we zo uit de startblokken komen, maar ik denk niet zoveel aan de winst. Ik werd maandagochtend als WK-leider niet met een heel ander gevoel wakker. Ik moet bij de les blijven. Het gat met Red Bull is minimaal."

Het voelt voor Leclerc wel anders dan de zijn zeges in 2019. "Spa en Monza waren ook magnifiek, maar toen waren er momenten dat ik het niet helemaal onder controle had. Het overdonderde me allemaal een beetje. Ik vond het moeilijker de druk te weerstaan. Bahrein was veel vlekkelozer. Veel prettiger."

Het zou geweldig zijn als we elkaar en de fans het hele seizoen zo kunnen vermaken als in de eerste race.

Charles Leclerc over zijn strijd met Max Verstappen

Hoogtepunt van de seizoensopener was het felle duel tussen generatiegenoten Leclerc en Verstappen. De WK-leider verheugt zich op meer clashes met de wereldkampioen. "Het waren lekker stevige duels met Max en het is altijd moeilijk om hem achter je te houden." Leclerc voorspelt meer duels op het scherp van de snede. "Zeker. Wat mij betreft gaan we het hele jaar zo door."

"Max en ik hebben uiteraard in het verleden wat akkefietjes gehad. Zo was ik in 2019 na de Oostenrijkse grand prix pissig omdat ik de race verloor. Vooral omdat niet duidelijk was of Max' inhaalmanoeuvre door de beugel kon."

Leclerc maakt zich geen zorgen over nieuwe aanvaringen met Verstappen. "Als duidelijk is wat wel en niet geoorloofd is, komt het goed. Ik denk dat dat nu zo is. Het zou geweldig zijn als we elkaar en de fans het hele seizoen zo kunnen vermaken als in de eerste race."

Charles Leclerc en Carlos Sainz

De 1-2 van Ferrari levert bij Ferrari wel een potentieel probleem op: stalgenoten die het teambelang aan de kant zetten omdat ze zelf kampioen willen worden. Leclerc maakt zich er niet druk om. "Als Carlos en ik onze helm opzetten, willen we elkaar verslaan. Dat is normaal."

"We weten dat dit een grote, unieke kans is. Ferrari heeft er lang op moeten wachten", illustreert Leclerc het teambelang. "Als Carlos en ik samen crashen, hakt dat er veel meer in dan vorig seizoen, toen we niet konden winnen. Ik verwacht niet dat we elkaar in de wielen rijden. Ik kan het me niet voorstellen."

Sainz knikt. "Het is een luxeprobleem. Natuurlijk zijn de belangen nu groter en vergroot het de spanning, maar ik denk dat we professioneel en volwassen genoeg zijn om dat in goede banen te leiden."

Vanaf dit seizoen zijn er veel veranderingen in de Formule 1. Zo is er voor het eerst in de geschiedenis een budgetplafond. Wij leggen het in twee minuten uit:

Waarom Formule 1 een budgetplafond van 140 miljoen dollar heeft

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl