'Vrouwelijke ondernemers trekken moeilijker kapitaal aan'
Vrouwelijke ondernemers hebben meer moeite met het aantrekken van kapitaal dan mannen. Dat concludeert ABN Amro op basis van eigen onderzoek naar inclusief bankieren. Koningin Máxima nam het rapport van de bank in ontvangst.
De bank ondervroeg ruim 600 ondernemers, zowel mannen als vrouwen. Beide groepen zeggen dat het lastig is om kapitaal te krijgen, maar vrouwen hebben die ervaring vaker dan mannen. De ondernemers waren klant bij verschillende banken.
Ook op een later moment hebben vrouwelijke ondernemers het moeilijker. "De verschillen zijn opvallend", zegt Chantal Korteweg, directeur inclusief bankieren bij ABN Amro. "Bijvoorbeeld drie keer zoveel mannen als vrouwen groeien met hun onderneming door. Daarnaast zijn vier keer zoveel mannen als vrouwen in staat om hun onderneming na een aantal jaar te laten voortbestaan.'
Kamer met mannen
Een mogelijke verklaring is dat vrouwen andere dingen belangrijk vinden, zoals ze zelf in het onderzoek aangeven. Zo beginnen ze vaker dan mannen een bedrijf om impactvol te zijn voor hun omgeving. Ook vinden ze het bijvoorbeeld minder leuk om hun idee te pitchen voor een kamer met voornamelijk mannen en vinden ze het belangrijker dat ze zelf kunnen kiezen met wie ze werken.
"Vrouwelijke ondernemers zeiden vaak dat ze zich niet gehoord of gezien voelen", zegt Korteweg. "Ze willen bijvoorbeeld bellen met een financieel adviseur van de bank voor persoonlijk advies over hun onderneming die echt inspeelt op hun situatie. Dat is volgens mij een dienst die wij zouden moeten bieden."
Ellen Visser heeft een goedlopend bedrijf in duurzame producten. In 2016, toen ze nog starter was, wilde ze voor een hoger bedrag rood kunnen staan om haar bedrijf te laten groeien. Het gesprek met de bankmedewerker daarover verliep zeer opmerkelijk:
Het CBS concludeerde vorig jaar in de Financieringsmonitor al dat bedrijven van vrouwen vaker afvallen in alle stappen bij het opzetten van een onderneming. Ze zijn in de zoektocht naar financiering minder actief en minder succesvol.
Commercieel interessant
Om wat aan de positie van vrouwelijke ondernemers te doen kijkt ABN Amro ook naar zichzelf. "Wij hebben daar zeker een rol in te spelen, maar ook andere banken, overheidsinstanties en netwerkorganisaties", zegt Korteweg. "De maatschappij vereist dit ook."
Daarnaast is het volgens haar ook commercieel interessant om de positie van vrouwelijke ondernemers te verbeteren. "Als wij beter kunnen inspelen op de financieringsbehoefte van vrouwen, kunnen we meer klanten aantrekken. Dat is een win-winsituatie."
De bank wil dit onder meer doen door klantadviseurs op te leiden om gesprekken inclusiever te maken en meer vrouwelijke klantadviseurs aan te nemen.
Krappe beurs
ABN Amro keek in het onderzoek ook naar ervaringen van andere groepen vrouwen met banken. Zo blijkt ook dat vrouwen met een krappe beurs vaker vinden dat de bank hen minder goed helpt dan mannen in dezelfde situatie.
De bank noemt verder als opmerkelijke conclusie dat jonge vrouwen, zogeheten young professionals, zich minder verantwoordelijk voelen voor de financiën thuis: 56 procent van de vrouwen, tegenover 80 procent bij de mannen.
"Dit is een groep met een bacheloropleiding of hoger", zegt Korteweg. "Daar schrok ik best van. Als het al op die leeftijd zo scheef is, hoe krijgen we het dan weer recht?"