Ahold profiteert ook in tweede jaar flink van corona
Ook het tweede coronajaar heeft supermarktconcern Ahold Delhaize geen windeieren gelegd. De supermarkten profiteerden van de coronacrisis doordat de horeca een tijdlang gesloten bleef of maar gedeeltelijk open mocht. Consumenten kochten daarom vaker en meer eten en drinken in de supermarkt. Ook het online boodschappen doen nam sterk toe.
De omzet van Ahold Delhaize groeide met 3,3 procent tot 75,6 miljard euro, en onder de streep bleef een nettowinst over van 2,25 miljard euro, een stijging van ruim 60 procent. De online-omzet bedroeg 7,7 miljard euro, dat is 40 procent meer dan in 2020.
Webwinkel Bol.com is goed voor een netto-omzet van 2,8 miljard euro, een stijging van 21 procent. Ahold Delhaize heeft plannen om Bol.com later dit jaar naar de beurs te brengen.
De laatste drie maanden van 2021 pakten volgens topman Frans Muller beter uit dan verwacht, ondanks de strubbelingen in de toeleveringsketen en de hoge inflatie.
Prijzen
De inflatie door gestegen kosten van energie, transport en grondstoffen, bezorgt de supermarktreus de nodige kopzorgen over prijzen en winstmarges bij de inkoop en de verkoop.
De onderhandelingen met toeleveranciers over de inkoopprijzen verlopen veel stroever dan in andere jaren. "Normaal zijn we in januari klaar voor het hele jaar, maar dat is nu niet het geval", zegt Muller bij de toelichting op de cijfers. De afgelopen weken had Ahold al een oplopend conflict met leverancier Nestlé, waardoor de schappen met Nescafé-koffie en kitkatrepen leeg stonden.
Met hoeveel en welke leveranciers Albert Heijn er nog niet uit is wil Mulller niet zeggen. "Dat is iets tussen ons en de leveranciers."
Er zit een gat tussen de hogere prijzen die de leveranciers op tafel leggen en wat Albert Heijn bereid is te betalen. "Het draait bij ons om redelijkheid, om realistische prijzen die we zelf begrijpen, dus waarom zoveel?" We zijn als marktleider ook verantwoordelijk voor de prijzen en vormen zo een buffer tegen inflatie voor onze klanten. We willen het voor onze klanten zo voordelig mogelijk maken."
De brutowinstmarge van Albert Heijn op inkoop en verkoop bedraagt zo'n 4 procent. "We houden vast aan de brutomarge van 4 procent en gaan dus niet meer verdienen aan gemaakte prijsafspraken." De helft van de omzet in Nederland en België komt uit de huismerken, de rest is A-merk.
Marktaandeel
In het voorbije jaar heeft Ahold Delhaize 364 miljoen euro uitgegeven aan covid-beschermingsmaatregelen in de supermarkten.
Ook zijn 38 overgenomen Deen-supermarkten omgebouwd tot AH-winkels. Het marktaandeel van supermarktketen Albert Heijn is dankzij de Deen-winkels met 0,2 procent gegroeid naar 35,9 procent. Daarmee blijft daarmee Albert Heijn in Nederland verreweg de grootste supermarktketen. Volgens cijfers van Nielsen IQ heeft AH's grootste concurrent Jumbo een marktaandeel van 21,8 procent.