De première van Encanto in Los Angeles, begin november
NOS Nieuws

Disneyfilm Encanto is razend populair en biedt inspiratie voor therapie

  • Erika de Joode

    redacteur Online

  • Erika de Joode

    redacteur Online

Voor het eerst in bijna dertig jaar staat een Disneyliedje op nummer 1 van de Billboard Hot 100: sinds vandaag voert We don't talk about Bruno de toonaangevende Amerikaanse hitlijst aan, die verder gevuld is met bijvoorbeeld Adele, Justin Bieber en Lil Nas X. Het nummer is te horen in de animatiefilm Encanto, over een Latijns-Amerikaanse familie waarin iedereen behalve de hoofdpersoon een magische gave heeft. Het is wereldwijd al tientallen miljoenen keren gestreamd.

Hoewel Disneynummers wel vaker succesvol zijn - veel mensen kregen Let it go uit de film Frozen nauwelijks uit hun hoofd - gebeurt het veel minder vaak dat ze boven aan de Billboard-hitlijst eindigen. Ter vergelijking: Frozen strandde daar in 2014 op de vierde plek. Voor de laatste nummer 1-hit van Disney op de Amerikaanse hitlijst moeten we terug naar 1993, toen A whole new world uit Aladdin de lijst aanvoerde.

Eén medium speelt een belangrijke rol in de populariteit van het lied over Bruno: TikTok. "Er is geen ontkomen aan", zegt filmjournalist Floortje Smit. "Het liedje heeft daardoor een enorme vlucht genomen. Wat dat betreft is TikTok een heel interessant medium voor film: dingen kunnen opeens heel erg aanslaan."

Het Jeugdjournaal sprak met radio-dj (en Disney-fan) Michiel Veenstra over het nummer. Het swingt, vindt hij:

'Het swingt!', zegt dj Michiel Veenstra over Disneyhit Bruno

De populariteit van het nummer heeft volgens Smit niet alleen met de aanstekelijke muziek te maken, maar ook met de inhoud van het lied. We don't talk about Bruno gaat over een familielid over wie niet mag worden gesproken: de oom van hoofdpersoon Mirabel. Zijn magische gave is dat hij de toekomst kan voorspellen, maar de familie heeft het liever niet over hem.

"Het liedje geeft aan dat er in families dingen zijn waar niet over wordt gepraat", zegt Smit. "Dat is voor veel mensen herkenbaar." Die analyse deelt ze met veel Amerikaanse media - sterker nog: CNN sprak met meerdere psychologen die therapiesessies op de film baseren. Vooral kinderen van migranten zeggen zich te herkennen in het verhaal over Bruno. Ook spiegelen veel cliënten zich aan de andere personages, van wie ze bijvoorbeeld het perfectionisme herkennen of het gevoel niet te worden erkend.

Behalve de karakters draagt ook het uiterlijk van de personages bij aan hun herkenbaarheid, vindt Smit. "Alle huidskleuren komen langs, er is voor de kijkers altijd wel iemand op wie ze lijken. De hoofdpersoon heeft een bril en woeste krullen. De enige in de film die er als een klassiek Disneymodelletje uitziet - slanke taille, keurig golvend haar - blijkt gebukt te gaan onder haar perfectionisme."

Volgens Smit is het mooi en nobel dat Disney op deze manier een bredere afspiegeling van de maatschappij laat zien. "Het is ook echt niet te onderschatten hoeveel zulke beeldvorming kan doen." Maar je moet je wel afvragen waarom ze het doen, zegt ze, wijzend op de commerciële belangen van het entertainmentbedrijf. "Dat is niet alleen uit het goeie hart. Als je meer mensen kunt aanspreken met je film, dan willen ze dat. Hoe breder het palet is, hoe beter dat is voor Disney."

Toegangspoort tot film

Filmjournalist Omar Larabi vindt Disney wat dat betreft nog best conservatief. "Er zijn heel veel animatiefilmmakers die allang hebben geëxperimenteerd met thema's en onderwerpen die Disney nu pas aansnijdt." De filmkenner is wel te spreken over het feit dat de muziek uit Encanto is gemaakt door Lin-Manuel Miranda, die in New York is geboren en een Puerto Ricaanse achtergrond heeft. "Door hem verantwoordelijk te maken voor de liedjes krijg je een blik in die gemeenschap."

Overigens was Larabi zelf helemaal niet zo enthousiast over de film, die hij al in december zag. "Ik kan me We don't talk about Bruno niet eens herinneren. Maar ik zie nu inderdaad op sociale media dat veel kinderen het nummer geweldig vinden."

Dat is volgens hem ook het idee achter filmmuziek: dat er een nummer is dat als toegangspoort dient tot de film. "Dat fenomeen is niet nieuw. Bij sommige mensen begint het bij het nummer, en daarna komen ze pas bij de film terecht."

Nieuwsgierig geworden naar 'We don't talk about Bruno?' Hieronder de YouTube-versie:

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl