Casual chic van Nino Cerruti maakte hem ook populair in Hollywood
De Italiaanse modeontwerper Nino Cerruti is op 91-jarige leeftijd overleden. Hij gold sinds de jaren 60 als een vernieuwer in mannenmode, met casual chic ontwerpen die dankzij hun populariteit in Hollywood een wereldwijd publiek kregen.
Cerruti was telg uit een textielfamilie die al sinds 1881 stoffen maakte in de Italiaanse regio Piëmonte. Toen zijn vader op jonge leeftijd overleed moest hij zijn studie filosofie afbreken om het familiebedrijf te gaan leiden.
Hij bleek authentiek vakmanschap te verenigen met een gedurfde nieuwe stijl. Hij bevrijdde mannen uit de stijve pakken die zaten als dwangbuizen en ontwierp voor hen kostuums in soepel vallende stoffen die meer ruimte boden voor expressie.
"Zelfs een trainingsbroek kan elegant zijn, als het bijvoorbeeld gecombineerd wordt met een zorgvuldig gekozen sweater. Het hangt allemaal af van wie het draagt en hoe goed de kleding past bij iemands karakter."
Zijn ambachtelijke kennis van materialen hielp hem de herenmode opnieuw uit te vinden. "De veelzijdigheid van wol geeft de stof een enorm potentieel om interessante en onderscheidende dingen te doen", legde hij eens uit in een interview. "Er is zoveel variatie, van het dichte tweed tot het zachte merinowol."
Ik wilde dat mannen vrijer zouden worden in hun elegantie en eleganter in hun vrijheid.
"Ik wilde dat mannen vrijer zouden worden in hun elegantie en eleganter in hun vrijheid", schetste Cerruti zelf zijn stijl, die een meer ongedwongen maar nog altijd stijlvolle mode opleverde. Hij stond erop altijd elk ontwerp zelf eerst uit te proberen. "Ik heb altijd slechts één persoon gekleed: mezelf."
Een jonge Giorgio Armani, die Cerruti's innovaties verder zou uitwerken, kreeg van hem als beginnend ontwerper zijn eerste kans. "Ik leerde van hem niet alleen een voorkeur voor zachtheid in kleren, maar ook het belang van een uitgewerkte visie, als ontwerper en ondernemer", reageert zijn voormalig protegé op de dood van Cerruti.
Hollywood
Zijn meer expressieve, eigenzinnige flair maakte Cerruti al snel populair in Hollywood. Hij kleedde Michael Douglas als meedogenloze zakenman in Wall Street en Don Johnson in tropische pastelkleuren voor de tv-serie Miami Vice. Zijn kleren gaven duivelse luister aan Jack Nicholson in The Witches of Eastwick en ingetogen monotonie aan lijfwacht Clint Eastwood in In the Line of Fire.
"Ik was dol op films, maar het was ook een manier om mijn ideeën over mode te verspreiden buiten de traditionele plekken waar kleren worden verkocht", legde hij de kruisbestuiving eens uit. "Verschillende creatieve disciplines lagen toen meer uit elkaar en ik wilde ze bijeenbrengen. Samenwerking tussen mode, kunst en cinema zijn nu gemeengoed, maar zo is het niet altijd geweest."
Cerruti overleed in Noordwest-Italië, waar hij voor een heupoperatie in het ziekenhuis was opgenomen. Zijn overlijden was groot nieuws in Milaan, waar de voorbereidingen voor de modeweek van volgende maand worden getroffen.
"Hij was een van chicste mannen van Italië en een van de eersten die het belang van creativiteit in mannenmode begrepen", reageert de voorzitter van brancheorganisatie Camera della Moda. "Zijn unieke mix van creativiteit en kwaliteit is nog steeds typerend voor de Italiaanse mode."