REX by Shutterstock/HH

Berichtgeving over duizenden lege vliegtuigen die vanaf Brussel opstijgen en landen om de start- en landingsrechten te behouden, leidt internationaal tot ophef. Maar volgens luchthavenkoepel ACI Europe is er geen enkele noodzaak om op deze manier de slots te behouden.

De koepel reageert op de commotie die is ontstaan toen bekend werd dat Lufthansa-dochter Brussels Airlines deze winter 3000 vluchten zou gaan uitvoeren zonder passagiers. Lufthansa Group zou 18.000 lege vluchten gaan uitvoeren.

Luchtvaartmaatschappijen moeten eigenlijk 80 procent van hun slots gebruiken om ze niet te verliezen, maar de Europese Commissie heeft dat vanwege corona verlaagd tot 50 procent, benadrukt ACI Europe.

Zelfs als die 50 procent niet haalbaar is, is er nog een uitzondering mogelijk, zegt de koepel. Die kan worden aangevraagd als vluchten niet rendabel zijn vanwege reisverboden en -beperkingen, zoals verplichte quarantaines of isolatiemaatregelen.

Volgens luchtvaartdeskundige Joris Melkert zit Europa een beetje in een spagaat. "Als je geen minimum aantal vluchten hoeft uit te voeren als maatschappij, is dat beter voor het klimaat en behoud je je landingsrechten sowieso. Maar het is niet eerlijk voor de concurrentie. Want andere maatschappijen azen ook op die landingsrechten en zeggen dan: maatschappij X en Y voeren helemaal geen vluchten uit en kunnen toch hun slots behouden!"

STER reclame