
Die duizenden lege vluchten zijn volgens luchthavenkoepel helemaal niet nodig
Berichtgeving over duizenden lege vliegtuigen die vanaf Brussel opstijgen en landen om de start- en landingsrechten te behouden, leidt internationaal tot ophef. Maar volgens luchthavenkoepel ACI Europe is er geen enkele noodzaak om op deze manier de slots te behouden.
De koepel reageert op de commotie die is ontstaan toen bekend werd dat Lufthansa-dochter Brussels Airlines deze winter 3000 vluchten zou gaan uitvoeren zonder passagiers. Lufthansa Group zou 18.000 lege vluchten gaan uitvoeren.
Luchtvaartmaatschappijen moeten eigenlijk 80 procent van hun slots gebruiken om ze niet te verliezen, maar de Europese Commissie heeft dat vanwege corona verlaagd tot 50 procent, benadrukt ACI Europe.
Zelfs als die 50 procent niet haalbaar is, is er nog een uitzondering mogelijk, zegt de koepel. Die kan worden aangevraagd als vluchten niet rendabel zijn vanwege reisverboden en -beperkingen, zoals verplichte quarantaines of isolatiemaatregelen.
Volgens luchtvaartdeskundige Joris Melkert zit Europa een beetje in een spagaat. "Als je geen minimum aantal vluchten hoeft uit te voeren als maatschappij, is dat beter voor het klimaat en behoud je je landingsrechten sowieso. Maar het is niet eerlijk voor de concurrentie. Want andere maatschappijen azen ook op die landingsrechten en zeggen dan: maatschappij X en Y voeren helemaal geen vluchten uit en kunnen toch hun slots behouden!"
- liveblog
Hoge officieren VS en Rusland bellen • Oekraïens leger: Rusland blijft aanvallen uitvoeren in Donetsk-regio
In dit blog houden we je op de hoogte van het laatste nieuws over de oorlog in Oekraïne.
Ruim helft werknemers in overgang ondervindt hinder op werk
Ze zeggen minder goed te functioneren en ondervinden ongemakkelijke situaties tijdens het werken.
200 asielzoekers vanuit Ter Apel naar noodopvangplekken
Ze zijn met bussen naar opvanglocaties in het Brabantse Budel en het Drentse Vledder gebracht.