Een zak voor Sinterklaascadeaus ANP

Alles wat met Pokémon heeft te maken, het boek over kroonprinses Amalia, bordspellen en Lego. Het zijn zomaar enkele verkooptoppers in aanloop naar 5 december dit jaar. Ondanks corona geeft de Sint veel geld uit, zowel online als in fysieke winkels. Ondernemers zijn gematigd tevreden.

De Libris-boekhandels zagen in november de omzet met 20 procent stijgen ten opzichte van vorig jaar. "Mensen zijn duidelijk eerder begonnen met kopen, waartoe ook door de winkels is opgeroepen in verschillende campagnes", zegt Marcel de Groot, marketingmanager van Libris.

"Maar we zien ook dat dagomzetten enorm grillig verlopen. Afgelopen dagen was het slecht weer, dan zie je dat gelijk terug in de omzet. Daar profiteert internet dan weer van."

'Herdrukken moeilijk'

De spanning in boekwinkels neemt overigens wel toe. "Als er nu boeken uitverkocht raken, wordt het moeilijk om voor Kerstmis nog een herdruk te krijgen. Dat komt door de schaarste aan papier", aldus De Groot.

De koepel van webwinkels, Thuiswinkel.org, ziet ook dat consumenten dit jaar veel eerder zijn begonnen met de sinterklaasinkopen. "Half oktober had bijna een derde van de Nederlanders al sint-aankopen gedaan", zegt algemeen directeur Marlene ten Ham. "Half november was dit gestegen naar 45 procent. In 2020 was dat rond die tijd 36 procent."

De verwachting is, zo zegt Ten Ham, dat er in totaal voor Sinterklaas meer dan honderd miljoen pakketten worden bezorgd. "Op de piekmomenten zijn dat meer dan twee miljoen pakketjes per dag via PostNL en 1,2 miljoen stuks via DHL."

Opvallend is de populariteit van Pokémon-producten.

Kruidvat-woordvoerder José Mes

Kruidvat verkoopt, net als vorig jaar, heel veel schoencadeautjes. Het gaat dan om producten voor minder dan vijf euro. "Opvallend is de populariteit van Pokémon-producten", zegt woordvoerder José Mes. "Zeer succesvol blijven Lego en Playmobil."

Ook via internet ziet Kruidvat de vraag naar speelgoed toenemen. "Dit jaar zien we een groei van vijftig procent van verkoop in bordspellen en babyspeelgoed. En we verkopen steeds meer snoep online."

Top 1 Toys: 'blij dat we open mogen blijven'

De nummer twee in speelgoed, achter marktleider Intertoys, is Top 1 Toys. Directeur verkoop Hans Hummelink is tevreden: "Wij maken een prima periode door. We zijn natuurlijk ook dolblij dat we open mogen blijven. En ondanks internet zien we toch heel veel mensen die met sinterklaasverlanglijstjes naar de winkel komen. Al met al denk ik dat we uitkomen op eenzelfde resultaat als vorig jaar."

Ook Action klaagt niet. Alle winkels merken dat mensen erop inspelen dat ze in december meer thuis moeten zitten: "Knutselartikelen, spelletjes en puzzels doen het goed", zegt een woordvoerder.

PostNL en DHL waarschuwen ondertussen voor oplopende bezorgtijden. De periode tussen Black Friday en Sinterklaas is de drukste van het jaar voor de bezorgdiensten.

STER reclame