Flip Franssen | HH

Brandgevaar van elektrische auto's is een toenemende zorg voor Verenigingen van Eigenaren. Sommige VvE's hebben daarom uit voorzorg het parkeren van elektrische auto's in parkeergarages onder wooncomplexen verboden.

"We kunnen ons goed voorstellen dat hier uit voorzorg gehandeld wordt en zo veiligheidsrisico's letterlijk buiten gehouden worden", zegt Nils Rosmuller van het Instituut Fysieke Veiligheid.

Een brand in een parkeergarage is voor de brandweer lastig te blussen. Daardoor kan zo'n brand lang blijven woeden en kan de constructie van de parkeergarage worden aangetast. In extreme gevallen kan dat er zelfs toe leiden dat een gebouw boven een parkeergarage instort.

Rosmuller benadrukt dat ook branden in parkeergarages met 'traditionele' auto's moeilijk te blussen zijn, maar bij elektrische auto's is dat vanwege het accupakket nog eens extra lastig. Brand in het batterijpakket kan alleen worden gestopt door langdurig koelen of onderdompelen van de accu's.

Laden is extra risicofactor

Het laden van elektrische voertuigen is daarbij volgens Rosmuller een extra risicofactor. Als een accu bijvoorbeeld al beschadigd is en je sluit hem aan op een lader, dan is het risico dat die ontbrandt groter. Overigens blijkt uit cijfers van het IFV dat dit nauwelijks gebeurt. Dit jaar zijn er tot nu toe 35 branden geweest in elektrische voertuigen. In 15 van die gevallen ontbrandde het accupakket van de auto, in slechts twee van die gevallen stond de auto daarbij aan de laadpaal.

Elektrisch rijden in Nederland (cijfers: 30 september 2021)

Aantal Percentage
337.822 elektrische personenauto's 3,84
7872 elektrische bedrijfswagens 0,76
287 elektrische vrachtwagens 0,17
1378 elektrische bussen 14,88

Toch neemt dat de ongerustheid bij VvE's niet weg "en dat snap ik wel", zegt directeur Kees Oomen van de Stichting VvE Belang, met zo'n 13.500 aangesloten VvE's. Maar het weren van elektrische auto's uit garages door VvE's is volgens hem juridisch helemaal niet mogelijk. "Het is in strijd met de woonakte. Daarin staat dat je een parkeerplek hebt waar je een motorvoertuig mag stallen en daar voldoet een elektrische auto gewoon aan."

Overal in garage laadpalen 'slecht idee'

Een VvE kan wel de aanleg van een laadpaal weigeren als een meerderheid van de eigenaren tegenstemt op de ledenvergadering. Dat verandert in 2023, want dan voert de overheid de 'notificatieregeling' in. Een eigenaar van een elektrische auto hoeft dan alleen nog bij de VvE te melden dat hij of zij een laadpaal laat aanleggen in de parkeergarage.

"Een slecht idee", zegt Rosmuller van het IFV. "Ten eerste omdat je hierdoor de VvE-besluitvormingsstructuur buitenspel zet. Ten tweede omdat er voor het veilig laden van elektrische voertuigen in parkeergarages extra maatregelen nodig zijn die soms door het collectief van een VvE moeten worden genomen."

Zo moeten laadpalen bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de in- of uitgang van de garage staan en beveiligd zijn tegen aanrijdingen, is de aanwezigheid van een centrale knop gewenst waarmee ze allemaal in een keer kunnen worden uitgezet en is er bij voorkeur een detectiesysteem om eventuele brand snel te ontdekken."

Ook Oomen voorziet veel problemen door de notificatieregeling. "Als er bijvoorbeeld een bouwkundige aanpassing nodig is in verband met de brandveiligheid, is die dan ook voor de rekening van de aanvrager van de laadpaal? Waarschijnlijk zijn dat kosten voor het hele gebouw en die kan een VvE weigeren. Dus indirect weigert de VvE dan toch een laadpaal."

Je kan niet zo maar even van parkeerplek ruilen.

Kees Oomen, directeur Stichting VvE Belang

Ook ergert hij zich rot aan de aanbevelingen van de brandweer en het IFV om alleen laadpalen aan te leggen dicht bij de uitgang, zodat de brandende auto makkelijk de garage uit kan worden gesleept.

"In een VvE gaat dat dus niet. De parkeerplaatsen zijn meestal vastgelegd in het eigendomsrecht, dus je kunt niet zomaar even van parkeerplek ruilen. Je moet daarvoor naar een notaris. Die moet je betalen en er moet overdrachtsbelasting worden betaald."

Om die kosten te ontlopen wordt er volgens Oomen nu vaak onderling een regeling getroffen. "Maar dat kan tot flinke ruzies leiden als de officiële eigenaar van de parkeerplek bijvoorbeeld zelf elektrisch wil gaan rijden of verhuist."

Hittestrip als oplossing?

Toch is er volgens hem een vrij eenvoudige oplossing. "Brand in een elektrische auto kondigt zich aan. Voordat er brand ontstaat, raakt de accu verhit. Dat is een chemisch proces dat vanzelf gaat. Als we zorgen dat we die hitte detecteren kan de auto uit de parkeergarage worden gehaald voor er brand ontstaat."

Dat kan volgens Oomen vrij eenvoudig met een hittestrip waarover de auto geparkeerd staat, die een melding geeft als er hitte wordt gedetecteerd. "Die strips bestaan al, maar moeten nog verder ontwikkeld worden", zegt hij. Hij verwacht dat de kosten daarvan niet heel hoog zijn. "Bovendien heeft het als voordeel dat je de strip alleen hoeft aan te brengen op de plek waar een elektrische auto geparkeerd staat.

Rosmuller verwacht niet dat elektrische auto's in de toekomst nergens meer welkom zullen zijn in parkeergarages. "Parkeren en laden is een ander verhaal, maar ook daar kun je maatregelen voor nemen." Ook is er een wijziging van het bouwbesluit in voorbereiding, waarin maatregelen zijn opgenomen om de brandveiligheid van nieuw te bouwen parkeergarages te verhogen.

STER reclame