ANP

De prijzen van boodschappen zijn op de kassabon vaak anders dan op het prijskaartje bij het schap - en meestal is het verschil in het nadeel van de klant. De Consumentenbond deed een steekproef bij zeven landelijke supermarktketens; alleen bij Aldi kreeg de bond één foutloze bon.

Testshoppers gingen voor de steekproef naar Albert Heijn, Aldi, Coop, Jumbo, Lidl, Plus en Spar. In drie winkels van iedere keten werden de bon- en schapprijzen van 25 producten genoteerd. Twintig keer klopte de bon niet, een keer dus wel. Na een vergelijkbare steekproef hadden de supermarkten vorig jaar juist beterschap beloofd.

Bij 1 op de 7 producten was er een prijsverschil, zegt de Consumentenbond. Vooral bij koffie, bier en wijn ging het vaak mis. Die producten waren dan volgens het prijskaartje in de aanbieding, maar volgens de kassa niet. Zo ontstonden soms prijsverschillen van meer dan 4 euro.

Bij de steekproef werden de minste fouten geconstateerd bij Aldi. Daar was 1 op de 25 artikelen verkeerd geprijsd. De testers zagen het vaakst fouten bij Albert Heijn (1 op de 4 producten) en Jumbo (1 op de 5).

STER reclame