Net als vorig jaar werd het vaakst gefraudeerd met de motorrijtuigenverzekering, zoals de autoverzekering. NOS

Verzekeraars hebben vorig jaar zo'n 13.000 mensen betrapt op oplichting. In totaal probeerden zij voor een bedrag van 88 miljoen euro te frauderen. Volgens het Verbond van Verzekeraars zijn onder de fraudeurs steeds meer ondernemers.

In 2019 waren er 125 bedrijven die fraudeerden, vorig jaar waren dat er 172. Dit jaar staat de teller al op bijna 200. "Dat lijkt misschien niet veel, maar er zijn veel minder zakelijke polissen. Ook gaat het om veel grotere bedragen en dus is de impact groter", zegt Richard Weurding van het Verbond voor Verzekeraars.

Brandje voor het verzekeringsgeld

Volgens de verzekeraars speelt de coronacrisis hierbij mogelijk een rol. Zo was er een restauranthouder die maart vorig jaar van zijn bedrijf af wilde, omdat hij zijn omzet drastisch zag dalen door de gedwongen horecasluiting. Hij besloot brand te stichten in zijn zaak.

Dat liep mis: het hele pand brandde af en uit onderzoek bleek dus dat het met opzet was gebeurd. De uitbater moest een schadevergoeding van 56.000 euro betalen aan de eigenaar van het pand en is, met een andere verdachte, veroordeeld tot drie jaar cel.

Dubbele claim

Het aantal fraudeurs is meer dan vorig jaar, toen waren er ruim 12.000 ontdekte gevallen. Wel werd er in 2019 voor een hoger bedrag gefraudeerd: 96 miljoen euro.

Net als vorig jaar werd het vaakst gefraudeerd met de motorrijtuigenverzekering, zoals de autoverzekering. Mensen overdrijven bijvoorbeeld de schade of doen een dubbele claim.

Maar het grootste deel van de fraude wordt gepleegd op het moment dat mensen de verzekering afsluiten. "Mensen verstrekken de verkeerde gegevens, waardoor de verzekeraar geen juist beeld heeft van de situatie", zegt Weurding. "Daardoor kan de premie ten onrechte lager zijn vastgesteld."

Vermelding voor fraudeurs

Fraudeurs krijgen een vermelding in het centrale systeem van de verzekeringen. Op het moment dat zo iemand een nieuwe verzekering wil afsluiten, krijgt de maatschappij daarvan een signaal.

"Dat betekent niet automatisch dat je geen verzekering meer kan afsluiten", zegt Weurding. "Wel kan het zijn dat de maatschappij beperkende voorwaarden oplegt. Dat hangt af van wat er precies is gebeurd."

STER reclame