Adele heeft haar nieuwe single gepresenteerd. Ongeveer 300.000 fans zagen vannacht hoe Easy On Me om middernacht Britse tijd op YouTube werd gezet. Acht uur later had de videoclip al bijna 15 miljoen clicks en zijn de reacties overwegend positief.

Easy On Me is de eerste single van het nieuwe album 30, het eerste van de zangeres sinds 2015. Die plaat komt 19 november uit, de zangeres had de afgelopen weken al wat voorproefjes ervan gedeeld via haar sociale media.

De videoclip voor de powerballad over verloren liefde maakte de Britse zangeres met regisseur Xavier Dolan. Ze werkte ook met hem samen voor de video van Hello, dat in hetzelfde huis werd opgenomen.

Dit keer trekt Adele daar de deur achter zich dicht en trekt de wereld in:

Adele zei eerder al dat het album 30 gaat over haar scheiding met platenbaas Simon Konecki. Ze wil met het werk de breuk aan haar 9-jarige zoon uitleggen. Net als haar eerdere platen 19, 21 en 25 komt de titel van de leeftijd waarop ze eraan begon.

"Ik heb met alle moeite mijn thuis en hart herbouwd en daar gaat dit album over", vulde ze vannacht aan in een boodschap op Twitter. "Ik durf te zeggen dat ik me in mijn leven nog nooit zo vredig heb gevoeld en daarom ben ik klaar om eindelijk dit album uit te brengen."

Lovende reacties

De BBC prijst het nieuwe nummer als een "wollige deken die je om de eenzaamheid en pijn kunt slaan van iedereen die door een verwoestende scheiding is gegaan". Adele's stem is volgens de omroep vol spijt maar ook vastberadenheid.

Ook muziekmagazine Rolling Stone noemt Easy On Me een prachtnummer. "Adele keert terug en brengt de wereld weer aan het huilen."

Op repeat tot 01.45 uur.

Fan Hans Vink

Wereldwijd zaten er fans klaar om het nummer te beluisteren toen het in première ging. "Ik heb om 00.45 uur haar YouTubekanaal opengezet", zegt de 27-jarige Hans Vink. Met een 'klein glaasje wijn' en de gordijnen dicht zat hij er klaar voor. Vanaf 01.00 uur was de videoclip in Nederland te zien.

"En toen was het op repeat tot 01.45 uur", zegt Vink. "Het is een heel mooi nummer. Precies zoals ik verwacht had." Haar vorige albums heeft hij allemaal, ook op vinyl. Hij kijkt nu uit naar de nieuwe plaat. "En als ze weer naar Nederland komt hoop ik bij het concert te zijn."

Met de vliegende start van het nummer is het de vraag of Adele erin kan slagen haar eigen YouTube-record te breken: haar single Hello haalde in 2015 in een recordtijd van 88 dagen een miljard views. Als ze BTS wil verslaan met de meeste clicks in 24 uur dan moet ze boven de 102 miljoen kijkers komen die Butter eerder dit jaar haalde.

STER reclame