Reuters

Het Franse modehuis Givenchy heeft bij de Parijse modeweek opzien gebaard met kettingen die lijken op een strop. Drie modellen droegen het sieraad tijdens de catwalkshow van het merk.

Sommige modejournalisten en consumenten spreken op sociale media hun afschuw uit. Ze zeggen dat het modehuis lijkt te hinten op zelfmoord en executies, en begrijpen niet waarom het sieraad aan de wereld is getoond. Givenchy heeft nog niet op de kritiek gereageerd.

De catwalkshow is de eerste van ontwerper Matthew Williams voor Givenchy. Williams werd vorige zomer aangesteld als creatief directeur. Hij vertelde onlangs aan het tijdschrift Vogue dat de getoonde collectie is geïnspireerd op de Magere Hein-schilderijen van de Amerikaanse kunstenaar Josh Smith.

Het voorval met het sieraad is opmerkelijk, omdat het Britse merk Burberry in 2019 ook al veel kritiek kreeg op een sweater met touwtjes in de vorm van een strop. Het model dat de trui droeg op de catwalk schreef kort daarna op Instagram dat "zelfmoord geen mode is". De directeur van het merk zei destijds dat het ontwerp "fout en gevoelloos" was en bood er zijn excuses voor aan.

STER reclame