Initiatiefnemer Ralf Embrechts NOS

Om in de Quote 500 te komen heb je een vermogen van minimaal 95 miljoen euro nodig en in de vandaag gepubliceerde tegenhanger de Quiet 500 heeft de rijkste geportretteerde een besteedbaar vermogen van 125 euro per week. Het is voor het eerst in vijf jaar tijd dat er een glossy op de markt komt, waarin wordt geprobeerd om mensen in armoede in beeld te brengen.

Een van de geportretteerden is Larissa (34). Mede door fouten bij het UWV en de Belastingdienst kwam ze in de schuldhulpverlening terecht en moest ze rondkomen van 50 euro per week. Haar ouders betaalden in die tijd de luiers voor haar jongste kind. "Ik had totaal niet verwacht dat ik mijn verhaal zo open en bloot zou laten publiceren. Normaalgesproken schaam je je daarvoor. Maar het is ons aangedaan en misschien kan ik door mijn verhaal te doen andere mensen helpen, dat ze niet zo lang wachten met hulp zoeken."

Ook al staat ze in de Quiet 500, arm voelt ze zich niet. "Op papier zijn we arm, maar ik voel me niet arm. Als ik met mijn kinderen en mijn man naar het bos ga, kastanjes zoeken, of we kunnen naar het strand, dat is voor mij rijkdom; niet hoeveel geld er op de bank staat."

Pagina uit de glossy Quiet 500

Initiatiefnemer Ralf Embrechts hoopt door de verhalen op de schrijven dat mensen niet alleen naar de regering kijken om armoede aan te pakken. "De kloof tussen arm en rijk wordt alleen maar groter. Het kabinet weet wat ze aan armoede kunnen doen, door met fatsoenlijke wetgeving te komen, door het toeslagencircus fatsoenlijk op te lossen. Maar we roepen ook mensen zelf op tot actie, ook op je eigen vierkante meter. Je kunt zelf wat betekenen voor je buurman of buurvrouw."

De afgelopen jaren heeft hij met de Quiet-organisatie gemeenschappen gebouwd in verschillende steden. Daar helpen mensen elkaar, bijvoorbeeld met spullen of uitjes die bedrijven doneren. Er zijn er nu elf in Nederland waarmee zo'n 10.000 mensen worden bereikt. De komende jaren wil hij het aantal steden met tientallen uitbreiden. De opbrengst van de glossy wordt voor die gemeenschappen gebruikt.

De glossy komt in winkels te liggen en wordt opgestuurd naar miljonairs die in de Quote 500 staan. Larissa wacht af hoe er op haar verhaal gereageerd gaat worden. "Ik heb geleerd om niet veel te verwachten. Dan kan het alleen maar meevallen."

STER reclame