Slager Westend61

De Keurslager is vanochtend uitgeroepen tot grootste Liegebeest van 2021. Aan de 13de editie van de verkiezing - georganiseerd door dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier - deden dit jaar bijna 18.000 mensen mee. Zo'n 40 procent stemde op de Keurslager.

De organisatie wil met de jaarlijkse trofee bedrijven die hun klanten misleiden over dierenwelzijn, ontmaskeren. "Want hierdoor krijgen écht diervriendelijkere producten geen eerlijke kans", aldus stichting Wakker Dier.

"Veel mensen vertrouwen hun Keurslager en denken dat het daar wel goed zit. Maar helaas: er kan gewoon plofkip in de schappen liggen", zegt Kenny Oostrik van de stichting. "Elke 'Keur'-slager keurt zijn eigen vlees en kiest zelf wat hij in de vitrines legt."

Wakker Dier noemt een kip een plofkip als die enorm snel groeit, in volle, dichte stallen wordt gehouden en daardoor problemen heeft met de gezondheid zoals voetzweren en gewrichtspijn.

De Keurslagersvereniging (met 400 winkels) voert - zo zegt Wakker Dier - op zijn website diverse misleidende claims, zoals 'hoge kwaliteitseisen' en 'leveranciers hebben oog voor dierenwelzijn'. "Maar dat is onterecht. De vereniging stelt helemaal geen dierenwelzijnseisen aan het assortiment van de leden."

Keurslagers: Wij liegen niet

Directeur Joep Klaver van de vereniging van Keurslagers wil alleen schriftelijk reageren: "Wakker Dier wekt de suggestie dat Keurslagers geen aandacht hebben voor Dierenwelzijn. Dit is pertinent onjuist. Wij liegen niet."

Volgens de slagers wil Wakker Dier dat Keurslagers zich conformeren aan een landelijke standaard qua dierenwelzijn. Klaver: "Maar dat past niet bij ons omdat onze slagers de mogelijkheid hebben om bij lokale boeren en toeleveranciers onderscheidende producten te kunnen inkopen. Dit is voor onze vereniging een groot goed. Wakker Dier kan zich hier niet in vinden en heeft blijkbaar besloten dat deze nominatie daarom passend is. Wij vinden dat onterecht. We nemen hier afstand van. En we willen ook niet via de media discussie voeren."

Andere genomineerden

Er waren dit jaar nog vier andere genomineerden voor de Liegebeest. Twee daarvan kwamen Wakker Dier tijdens de stemperiode tegemoet, zodat hun nominatie werd ingetrokken. Het ging om de 'pure' babyvoeding met plofkalkoen van Olvarit en vleesmerk Meatlovers, dat bepaalde claims gaat aanpassen.

Een volgens Wakker Dier door de EU gesubsidieerde reclamecampagne van de kipsector en het zuivelkeurmerk PlanetProof deden tot het eind wel mee aan de stemwedstrijd. Volgens de dierenwelzijn organisatie zijn de eisen van het keurmerk niet streng genoeg.

"Ik ben verbouwereerd en persoonlijk geraakt door deze nominatie", zegt Tineke Kramer van het keurmerk. "We werken aan dierenwelzijn en er is een drive om steeds verder te verbeteren. Als je dan door Wakker Dier neergezet wordt als iets wat niet voorstelt... Ik heb daar geen woorden voor."

De Nepluvi (de kipsector) wenst weinig woorden vuil te maken aan de verkiezingswedstrijd. "Ik vind het allemaal volstrekte onzin. Ik reageer niet, tenzij we het worden", aldus voorzitter Gert-Jan Oplaat.

STER reclame