Het logo van advieskantoor Accenture op een beurs AFP

Advieskantoor Accenture verdient jaarlijks 500 miljoen dollar (omgerekend 423 miljoen euro) om berichten op Facebook te verwijderen. Ondanks de mogelijk negatieve gevolgen voor medewerkers die dat zogenoemde modereren doen - en die de ergste berichten en filmpjes te zien krijgen - denkt het bedrijf er niet over om ermee te stoppen. Men vindt het contract té lucratief.

Dat meldt The New York Times op basis van eigen onderzoek. De krant sprak met meer dan veertig bronnen, onder wie (ex-)medewerkers van Accenture en Facebook. Daarnaast hadden journalisten inzage in documenten van de twee bedrijven, juridische stukken en informatie die de bedrijven wettelijk verplicht zijn te melden.

De afgelopen jaren is de weerstand tegen deze moderatiepraktijken gegroeid. Er kwamen verhalen naar buiten van moderatoren die vertelden over wat ze allemaal te zien krijgen - van moorden en dierenmishandelingen tot verkrachtingen - en dat de psychologische begeleiding ondermaats was. Een andere partij waarmee Facebook zaken deed, Cognizant, besloot naar aanleiding van berichtgeving van techsite The Verge te stoppen met de samenwerking. Het werk zou niet meer passen binnen de "strategische visie" van het bedrijf.

Over het werk van moderatoren verscheen in 2018 de documentaire The Cleaners:

Facebook worstelt al jaren met ongewenste content op zijn platform. Ten dele pakt het dit aan met de inzet van eigen medewerkers. Maar dat is dus lang niet genoeg: volgens de krant heeft het bedrijf sinds 2012 ten minste tien partijen ingehuurd om het netwerk schoon te houden. Geen van die bedrijven zou zo cruciaal zijn als Accenture, dat een derde van de in totaal 15.000 moderatoren zou leveren.

Accenture heeft volgens The New York Times wereldwijd 5790 moderatoren aan het werk. De grootste kantoren staan in Manila (1900 medewerkers) en in Mumbai (1300). In Europa werken er honderden mensen in Lissabon, Warschau en Dublin.

De krant schrijft verder dat in 2019, toen Julie Sweet aantrad als ceo van Accenture, het werk voor Facebook wel is geëvalueerd. Volgens aanwezigen uitte zij, samen met het hoofd personeelsbeleid, zorgen over de psychologische impact op medewerkers en reputatieschade voor het bedrijf. Managers die betrokken waren bij het werk voor Facebook vonden dat de problemen beheersbaar waren.

Lucratief contract

Voor het bedrijf is het een lucratieve samenwerking. Elke moderator in de VS levert Accenture ten minste 50 dollar (42 euro) per uur op, zeggen bronnen. Dat terwijl de medewerkers in sommige Amerikaanse steden nog niet eens de helft van dit geld als salaris krijgen: 18 dollar (15 euro). De kosten en salarissen zullen elders in de wereld vermoedelijk anders in elkaar zitten.

The New York Times schrijft dat Accenture sinds december 2019 ook een aantal aanpassingen heeft gedaan: moderatoren krijgen een juridisch document van twee kantjes met de waarschuwing dat het werk hen "potentieel" op emotioneel en mentaal vlak "negatief" kan beïnvloeden. Vorig jaar werd 'contentmoderatie' voor het eerst als risico benoemd in het jaarverslag. Maar aan het contract met Facebook veranderde niks, aldus bronnen. De klant was té waardevol.

In een reactie op de berichtgeving in de Amerikaanse krant zegt Facebook in een verklaring dat het bedrijf weet dat "deze banen soms zwaar kunnen zijn". Naar eigen zeggen wordt er voortdurend met partners geëvalueerd om te kijken hoe ze de moderatoren "het beste kunnen ondersteunen". Accenture zegt in een reactie dat de organisatie "toegewijd is om onze mensen, die dit belangrijke werk doen, op zowel professioneel als persoonlijk gebied te ondersteunen". Net als Facebook zegt het bedrijf het werk regelmatig te evalueren.

STER reclame