De gewraakte campagne ANP

De campagne van Shell om CO2-neutraal te rijden, is misleidend. Dat heeft de Reclame Code Commissie bepaald. Het gaat om de campagne 'Maak het verschil. Rij CO2-neutraal'.

Bij tankstations van Shell kunnen mensen per liter brandstof een cent extra betalen. Dat bedrag wordt door Shell gebruikt voor onder meer het aanplanten van extra bomen en bosbehoud. Volgens de Reclame Code Commissie kan Shell niet hard maken dat daarmee de CO2-uitstoot helemaal wordt gecompenseerd.

De zaak was aangespannen door negen rechtenstudenten. Die zeggen, op basis van wetenschappelijke rapporten, dat nieuw aangeplante bomen niet de al uitgestoten CO2 uit de lucht kunnen halen. Daarom is er dus geen sprake van CO2-neutraal rijden.

Stoppen met campagne

Shell zegt dat het voldoet aan strenge internationale normen die bepalen of je iets klimaatneutraal mag noemen. "Het klimaatpanel van de Verenigde Naties erkent CO2-compensatie, inclusief verminderde en vermeden ontbossing, als een maatregel om klimaatverandering tegen te gaan", zegt Shell.

De Reclame Code Commissie heeft bepaald dat Shell moet stoppen met de campagne. Wel kan het bedrijf nog tegen de uitspraak in beroep.

STER reclame