Chinese militairen paraderen door Peking op de 70ste verjaardag van de Volksrepubliek China in 2019 EPA

China besteedt dit jaar bijna een kwart minder aan defensie dan in 2020. De uitgaven dalen van (omgerekend) 237 miljard dollar vorig jaar naar 178,2 miljard dollar dit jaar, meldt de financiële nieuwssite Finbold.

Daarmee blijft China qua uitgaven de tweede militaire grootmacht, na de Verenigde Staten. Die besteden dit jaar 740,5 miljard dollar aan de krijgsmacht. Dat is 1,3 procent minder dan vorig jaar, toen het Amerikaanse defensiebudget 750 miljard dollar bedroeg.

Top-5 militaire 'big spenders'

Uitgaven 2021 Uitgaven 2020 Verschil
Verenigde Staten 740,5 miljard dollar 750 miljard dollar -1,3%
China 178,2 miljard dollar 237 miljard dollar -24,8%
India 73,6 miljard dollar 61 miljard dollar +20,7%
Duitsland 57,4 miljard dollar 50 miljard dollar +14,9%
Verenigd Koninkrijk 56 miljard dollar 55,1 miljard dollar +1,7%

De top-5 is qua rangschikking niet veranderd, maar opvallend is wel dat India en Duitsland fors meer aan defensie zijn gaan uitgeven. In het Verenigd Koninkrijk groeide het budget ook, maar veel minder. De vijf landen geven dit jaar bij elkaar 1,1 biljoen dollar uit aan defensie, tegenover 1,15 biljoen vorig jaar. Dat is een afname van 4,3 procent.

Rusland blijft sterk

Finbold baseert zich op informatie van de onafhankelijke website Global Firepower. De genoemde uitgaven zijn zo veel mogelijk berekend aan de hand van officiële gegevens die de landen zelf hebben gepubliceerd. Waar die ontbreken, zijn schattingen gemaakt.

Opmerkelijk is dat de vijf 'big spenders' niet per se de sterkste legers hebben. Volgens Global Firepower is de VS militair wel het sterkst, maar op nummer 2 van de krachtmetingsranglijst staat Rusland, dat qua uitgaven niet in de top-5 staat.

Op geringe afstand van Rusland is China nummer 3. Daarna volgen India, Japan, Zuid-Korea, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De nummer 4 qua uitgaven, Duitsland, staat in de krachtmetingsranglijst pas op de vijftiende plek. Nederland is in die lijst nummer 37. In die rangschikking zijn vele factoren meegenomen, zoals mankracht, materieel, logistiek en techniek.

STER reclame