ANP

Een op de zes pakketjes wordt niet op de afgesproken dag bezorgd en ruim een kwart van de bestellingen komt niet aan op het juiste tijdstip. Dat meldt marktonderzoeker Multiscope op basis van onderzoek onder ruim 3100 Nederlanders.

Buitenlandse bezorgdiensten leverden pakketjes het vaakst niet op de afgesproken dag af: bij Bpost, DPD, GLS en UPS gold dat voor 22 procent van de pakketten. PostNL (15 procent) en DHL (13 procent) deden het iets beter. Eigen bezorgdiensten van winkels zoals Albert Heijn en Coolblue bezorgden 95 procent van de bestellingen op de afgesproken dag.

Daarnaast werd ruim een kwart van de pakketjes niet op de afgesproken tijd bezorgd. Kleine bezorgers leverden zelfs meer dan de helft van de bestellingen (58 procent) niet op het juiste tijdstip. Daarna volgen pakketjes die werden bezorgd door Bpost, DPD, GLS en UPS (19 procent), DHL (15 procent) en PostNL (14 procent). Eigen bezorgdiensten presteerden hier opnieuw het best: in 6 procent van de gevallen werden bestellingen niet op de afgesproken tijd geleverd.

Eerder deze maand kondigde PostNL aan de bezorgcapaciteit verder uit te breiden om aan de groeiende vraag naar online winkelen te kunnen voldoen. Zo wil het bedrijf meer pakketautomaten inzetten, waar klanten zelf hun pakketje kunnen ophalen. In 2024 moeten er daar zo'n 1500 van staan.

STER reclame