Honderden euro's kwijt aan geschrapt festival, wat zie je van dat bedrag terug?
Etienne Verschuren
redacteur Online
Melisa Can
Etienne Verschuren
redacteur Online
Melisa Can
Honderden euro's aan festivalkaartjes uitgeven en eindigen zonder het festival én zonder je geld. Het is de vrees van veel festivalgangers nu meerdaagse evenementen zeker tot 1 september niet mogen doorgaan vanwege het risico op coronabesmettingen.
Het demissionaire kabinet trok ruim 400 miljoen euro uit voor een garantieregeling voor festivalorganisatoren. Mensen die een kaartje hebben gekocht bij de organisator krijgen hun geld terug. Maar festivalgangers die hun kaartje via een aan- en verkoopplatform zoals Marktplaats of Ticketswap hebben aangeschaft, verkeren twee weken na het besluit nog steeds in onzekerheid.
Ik heb 573 euro betaald voor een groepscamperplaats. Ticketswap heeft me toegezegd dat ze me gaan helpen, maar ik weet nog niet wat ik van het geld ga terugzien.
Een van hen is Janno (33). Hij kocht via Ticketswap in totaal vier tickets voor Lowlands en Down The Rabbit Hole, meerdaagse festivals die voor deze maand gepland stonden. Door de coronamaatregelen zijn ze afgelast. Via Ticketswap zijn in totaal 4000 kaartjes verkocht voor Lowlands en 1900 voor Down The Rabbit Hole.
Met één verkoper kreeg Janno nog helemaal geen contact. "Dat gaat om een ticket voor een groepscamperplaats op het terrein van Down The Rabbit Hole. Daar heb ik 573 euro voor betaald. Ticketswap heeft me toegezegd dat ze me gaan helpen, maar ik weet nog niet wat ik van het geld ga terugzien."
De kosten voor de twee Lowlands-tickets worden voor Janno vergoed, maar de service- en transactiekosten à 21,52 euro per ticket krijgt hij niet terug, zo werd hem meegedeeld in een brief van Ticketswap.
Servicekosten terugkrijgen
Kan dat allemaal zomaar? Om te beginnen bij de servicekosten: in 2019 besloot kaartjesverkoper Ticketmaster de servicekosten wel terug te geven als een concert wordt geannuleerd en vorig jaar sloten andere belangrijke verkooppunten zich daarbij aan. Maar voor platforms zoals Ticketswap zijn de regels anders: die gelden niet als officieel verkooppunt en ook niet als wederverkoper.
"Een wederverkoper is een ander soort partij", legt een woordvoerder van de Consumentenbond uit. "Die kopen massaal kaartjes op en bieden het dan voor 30 of 40 euro meer aan. Dat is anders dan particulieren die van hun kaartje af willen en via een platform met anderen in contact worden gebracht."
Het is volgens de Consumentenbond de vraag of Ticketswap de kosten voor de dienstverlening moet terugbetalen. "Dat is minder evident dan bij een officieel verkooppunt zoals Ticketmaster, dat een directe link heeft met de festivalorganisaties."
"Idealiter zouden we de servicekosten volledig terugbetalen, maar de realiteit is dat de coronamaatregelen er flink hebben ingehakt", zegt Hans Ober, ceo en medeoprichter van Ticketswap. "Wat voor festivals vervelend is, is voor ons ook vervelend. Daarnaast wisten mensen die de afgelopen maanden kaartjes hebben gekocht dat daar vanwege corona een bepaald risico aan zat."
Toch heeft Ticketswap daarin een verantwoordelijkheid, zegt advocaat Caspar Janssens, die gespecialiseerd is in consumentenrecht. "Natuurlijk moet Ticketswap de consument van tevoren duidelijk maken dat bij annulering de servicekosten niet worden vergoed. En dat kan Ticketswap niet alleen doen door een regeltje in de algemene voorwaarden, omdat dit de kern van de prestatie van Ticketswap is."
Ook zet Janssens vraagtekens bij de hoogte van de 5 en 3 procent aan service- en transactiekosten die aan koper en verkoper worden doorberekend. "Ik vind dat behoorlijk veel voor het alleen bieden van een marktplaats en het is dus maar de vraag of dat een 'redelijk bedrag' is."
Pas als je vanaf eind september na twee of drie weken je geld nog niet terug hebt, moet je je zorgen maken.
Los van servicekosten is het dus de vraag of de koper het geld terugkrijgt van de verkoper: zowel het oorspronkelijke ticketbedrag als het eventuele bedrag dat de verkoper extra heeft berekend. Ticketswap laat de koper en verkoper namelijk onderling regelen hoe de kosten verdeeld worden. Eerder bleek al dat sommige kopers zich daar zorgen over maken.
"De terugbetalingen door organisaties worden, bijvoorbeeld in het geval van Lowlands, pas eind september gedaan", zegt Ober van Ticketswap. "Onze verwachting is dat de verkopers op Ticketswap het ook dan pas zullen terugstorten."
Hij snapt dat er vragen zijn, maar vindt de klachten over niet-terugbetaalde kaartjes voorbarig. "Mensen moeten iets meer geduld hebben. Pas als je vanaf eind september na twee of drie weken je geld nog niet terug hebt, moet je je zorgen maken. Dan staan wij klaar om te helpen. Ticketswap kan waarschuwingen uitdelen, een verkoper blokkeren van het platform, en in het uiterste geval kunnen gegevens worden gedeeld met een incassobureau. En de koper kan natuurlijk aangifte doen."
Volgens advocaat Janssens mag de verkoper de winst niet achterhouden. "Als de koop wordt ontbonden, heb je wettelijk gezien recht op de hele aankoopsom. Het zou ook gek zijn als je iets in de winkel hebt gekocht en je brengt dat terug, je alleen de inkoopprijs voor de winkelier zou terugkrijgen."