Camera's langs de snelweg in Rotterdam ANP

De afgelopen vijf jaar hebben politiecamera's langs de snelweg foto's genomen van bestuurders en bijrijders zonder dat hier een wettelijke basis voor was. Dat schrijft NRC, dat een intern politiebericht hierover heeft ingezien. De foto's zijn onder meer gebruikt voor opsporing en strafrechtelijke onderzoeken.

Het gaat om camera's die onderdeel zijn van het Automatic Number Plate Recognition-systeem (ANPR). Deze 300 camera's staan langs de snelweg en zijn bedoeld om de kentekens van langsrijdende voertuigen te controleren.

55 van deze camera's kunnen ook scherpere foto's maken en ook de inzittenden vastleggen. Ze maken dagelijks zo'n 350.000 foto's. Ook deze camera's zijn bedoeld voor kentekenherkenning en er is geen juridische grondslag om personen herkenbaar in beeld te brengen.

Het gebruik van de camera's voor opsporing en inlichtingen is twee maanden geleden stilgelegd, zegt een woordvoerder van het OM. In afwachting van een onderzoek worden de foto's voorlopig niet meer gebruikt voor "strafrechtelijke doeleinden".

De camera's worden steeds beter

Volgens het OM zijn de camera's niet geplaatst met het doel foto's van bestuurders te nemen. "Camera's zijn de afgelopen jaren gewoon veel beter geworden. Die ontwikkelen zich als een gek. En dan zijn die beelden er en dan is de neiging om die te gebruiken groter."

De regels voor het gebruik van de ANPR zijn in 2019 aangepast. De foto's van kentekens mogen sindsdien 28 dagen worden opgeslagen, terwijl ze daarvoor helemaal niet mochten worden opgeslagen.

De kentekens worden opgeslagen in een database met de naam Argus. Agenten kunnen die raadplegen bij concrete verdenkingen van een misdrijf. Zo is vorige maand ook het ANPR-systeem gebruikt voor het vinden van de twee mannen die verdacht worden van de moord op misdaadjournalist Peter R. de Vries. Ze werden een uur na de aanslag bij Leidschendam klemgereden door de politie.

STER reclame