Banken vragen nooit om een pincode ANP

De totale schade voor slachtoffers van belfraude loopt elk jaar verder op, zegt Betaalvereniging Nederland. In 2020 berokkenden oplichters die zich aan de telefoon voordoen als bankmedewerkers hun slachtoffers een schade van bijna 27 miljoen euro. Dit jaar kan die schade nog veel hoger uitvallen, zegt de vereniging: "In het huidige tempo kan het oplopen naar 40 miljoen euro."

Aandacht van de politiek, banken en media voor belfraude heeft het bedrog niet kunnen keren. Met name ouderen zijn slachtoffer van de oplichting. Per maand worden er nu zo'n 300 gevallen gemeld. De gemiddelde schade per gedupeerde is 10.000 euro.

Criminelen benaderen de ouderen per telefoon met de boodschap dat hun rekening niet veilig is. Er wordt vervolgens gevraagd om het banksaldo, zogenaamd veilig, te parkeren op een 'kluisrekening', waarna de slachtoffers hun geld kwijt zijn. Volgens Betaalvereniging Nederland komt het ook vaker voor dat mensen wordt gevraagd om de bankpas met pincode per post op te sturen of af te geven aan iemand die thuis langskomt.

Slachtoffers vaker gecompenseerd

De betaalvereniging benadrukt dat banken nooit om pincodes of het overmaken van geld naar een 'veilige' rekening vragen. "Zogenaamde kluisrekeningen bestaan niet, het zijn verzinsels van oplichters."

Banken zijn eerder dit jaar een campagne gestart om op de gevaren van belfraude te wijzen. Onder meer via internetbankieren worden klanten gewaarschuwd.

Demissionair minister Hoekstra van Financiën maakte vorig jaar afspraken met banken om de schade van klanten die slachtoffer zijn te vergoeden. Eerder werden slachtoffers van de fraude niet gecompenseerd door banken, omdat de klant zelf de beslissing heeft genomen om geld over te maken.

STER reclame