EPA

Vanaf 2023 moet er belasting worden geheven op kerosine, vindt de Europese Commissie. Een woordvoerder van vicevoorzitter Frans Timmermans bevestigt dat voornemen na berichtgeving in het Financieele Dagblad. Nu is de brandstof voor vliegtuigen nog onbelast. Ook de scheepvaart moet zich gaan voorbereiden op een nieuwe heffing, daarbij gaat het om bunkerolie.

De fiscale vrijstelling voor brandstof voor de lucht- en scheepvaart, is volgens de Commissie niet meer van deze tijd. Er moet volgens documenten die het FD heeft ingezien een taks komen op kerosine en olie, en een nultarief op duurzame waterstof en andere hernieuwbare bronnen. "Het begint dringen te worden met de klimaatplannen", zegt Brussel-correspondent Sander van Hoorn in het NOS Radio 1 Journaal. "Dat betekent dat het tijd is voor drastischere maatregelen."

Klimaatakkoord

In het Klimaatakkoord van Parijs uit 2015 is afgesproken dat de temperatuurstijging tot ruim onder de 2 graden beperkt moet blijven, liefst rond 1,5. Daartoe moet de uitstoot van broeikasgassen volgens de klimaatwetenschap in 2050 tot bijna nul zijn teruggebracht.

In een internationaal luchtvaartverdrag uit 1944 is vastgelegd dat vliegtuigbrandstof en bunkerolie voor schepen is gevrijwaard van belastingen. De afspraken zijn ooit gemaakt omdat de commerciële luchtvaart in meerdere rechtsgebieden opereert, elk met zijn eigen belastingregime. Het totaalpakket aan maatregelen maakt de Europese Commissie op 14 juli bekend.

Het ligt heel gevoelig en wordt nog wel een flinke kluif.

Correspondent Sander van Hoorn

Het wordt volgens Van Hoorn nog spannend of alle 27 lidstaten het eens worden over die maatregelen, onder meer over de taks per ton. "Het ligt heel gevoelig en wordt nog wel een flinke kluif. Je moet ook kijken hoe je niet je eigen luchtvaartmaatschappijen heel erg gaat benadelen, je eigen transporteurs, terwijl die uit andere delen van de wereld hele grote voordelen hebben. Nederland heeft bijvoorbeeld grote belangen in de scheepvaart."

Zo riepen in 2019 al negen lidstaten, waaronder Nederland, op om een Europese belasting op vliegen in te voeren. Ierland zat daar bijvoorbeeld niet bij, vanwege de positie van de grote luchtvaartmaatschappij Ryanair. Omdat de maatregel toentertijd geen unanieme steun kreeg, voerde Nederland dit jaar een eigen vliegbelasting in, van 7 euro per ticket.

De rest van de wereld

Aviation for Europe (A4E), die zo'n zestien luchtvaartmaatschappijen vertegenwoordigt, ziet de belasting niet zitten. Volgens de belangenorganisatie moeten overheden meer investeren in nieuwe technologieën op het gebied van duurzame brandstof. En op Europees niveau moet een efficiënter gebruik van het luchtruim geregeld worden, met minder omwegen.

"Het is ook belangrijk wat de rest van de wereld doet", zegt Van Hoorn. "Je kunt je voorstellen dat op het moment dat het bunkeren van scheepvaartolie of het tanken van kerosine ook in de rest van de wereld belast wordt, dat de stap voor de Europese Unie en de 27 lidstaten een stuk kleiner wordt."

NOS op 3 dook eerder al in de luchtvaart-cijfers. In onderstaande video wordt uitgelegd op welke manieren je CO2 kunt compenseren, hoe dat zich verhoudt tot het totaal en wat in de luchtvaart nog zal moeten gebeuren om de uitstoot terug te dringen.

STER reclame