NOS/Beeld Werkt

Zwangere vrouwen wordt geadviseerd om twee keer per week vis te eten. Daarnaast is het belangrijk om foliumzuur en vitamine D te slikken en om voldoende calcium, jodium en ijzer binnen te krijgen. De aanbevelingen komen van de Gezondheidsraad, die in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid alle voedingsonderzoeken op een rij zette.

Er is volgens de Gezondheidsraad veel onduidelijk over wat zwangere vrouwen nu wel of niet mogen consumeren. En door de jaren heen lijken de adviezen ook steeds te verschillen.

Daphne Cats is zwanger, en erg blij dat ze nu duidelijkheid heeft over wat ze wel en niet kan eten:

Voor het eerst voedingsadvies voor zwangere vrouwen: 'Fijn dat er nu duidelijkheid is'

Al het bestaande wetenschappelijk onderzoek naar voeding voor vrouwen is nu uitvoerig bekeken. "Er is 3,5 jaar lang naar alle literatuur gekeken", zegt Marianne Geleijnse van de Gezondheidsraad in het NOS Radio 1 Journaal.

Vooral gezond en gevarieerd

Naast voedingsdeskundigen zijn ook huisartsen, gynaecologen en toxicologen erbij betrokken, zodat iedereen hetzelfde advies geeft. Alle adviezen zijn te vinden op de website van het Voedingscentrum. In de basis komt het erop neer om gezond en gevarieerd te eten.

Het advies van de Gezondheidsraad is niet nieuw, maar veel zwangeren volgen het niet op of beginnen te laat met bijvoorbeeld het innemen van foliumzuur. Er was ook veel onduidelijk over de inname van vis, zegt Geleijnse. Gekweekte vis is in principe goed, zegt ze. "Maar wilde vis is wat minder goed omdat die verontreinigd kan zijn."

Ook met andere voedingsstoffen moeten vrouwen die in verwachting zijn juist opletten. Geen alcohol is vaak wel bekend, maar er wordt ook geadviseerd om niet te veel cafeïne in te nemen. Ook te veel leverproducten, soja, zoethout en rauwe vis wordt afgeraden. Ook wordt geadviseerd om tijdens de zwangerschap niet te lijnen of vasten.

STER reclame