Egbert Hartman

Borden met de kleuren groen, blauw, rood en zwart moeten de moeilijkheidsgraad van Nederlandse mountainbikeroutes aan gaan geven. Volgens de wielersportbond NTFU is dat nodig, want het afgelopen jaar hebben steeds meer mountainbikers zich gemeld bij de eerste hulp.

Uit een rapport van VeiligheidNL blijkt dat het aantal mountainbikeblessures in 2020 met 68 procent is toegenomen ten opzichte van 2019. Volgens onderzoeker Huib Valkenberg van VeiligheidNL valt deze stijging deels te verklaren doordat er meer gemountainbiket wordt. In 2019 was dat 11 miljoen uur in totaal, in 2020 werd er 15 miljoen uur gefietst. "Maar omdat het risico op een bezoek aan de eerste hulp ook toeneemt, speelt er meer", zegt Valkenberg.

De precieze oorzaak van het toegenomen risico is niet onderzocht. "Een verklaring daarvoor kan zijn dat er meer beginners tussen zitten. En die groep heeft sowieso meer kans om geblesseerd te raken. Ook kan het door drukte op de mountainbikeroutes komen."

De eerste bordjes werden gisteren op de route Het Hulsbeek in Oldenzaal opgehangen:

Kleurcodes voor mountainbikeroutes: 'Het is niet geheel zonder risico'

Om die routes veiliger te maken, heeft de wielersportbond NTFU nu dus een kleurensysteem in het leven geroepen. Van groen voor beginners naar zwart voor ervaren mountainbikers.

Volgens een woordvoerder van de wielersportbond komen in Nederland vooral groene en blauwe routes voor. Toch is het belangrijk dat het kleurensysteem er komt. "Voorheen hadden alle verschillende routes een eigen bewegwijzering en soms worden die routes ook gesplitst. Een route kan dus bijvoorbeeld de kleur blauw hebben, met rode en zwarte parallelle paden. Daardoor kun je als minder ervaren mountainbiker toch voor onverwachte situaties komen te staan."

De NTFU verwacht binnen 2 jaar het kleurensysteem in het hele land te hebben doorgevoerd, al is dat niet helemaal zeker. "Of elke route het krijgt, hangt af van de eigenaar van het terrein. Soms is het particulier eigendom, soms van Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten. Ook de betrokken mountainbikevereniging, die voor de aanleg en het onderhoud van de routes zorgt, speelt hierin een rol."

Vaardigheden overschatten

Het systeem is niet verplicht, maar wil een terreineigenaar of mountainbikevereniging het invoeren, dan moet dat worden aangevraagd bij de NTFU. "Terreineigenaren of vrijwilligers kunnen hun eigen routes niet beoordelen op moeilijkheid, dat doet een inspecteur."

Wordt het systeem overal doorgevoerd, dan gaat het aantal ongelukken afnemen, verwacht de wielersportbond. "Maar uiteindelijk is het aan de mountainbiker zelf om in te schatten welke route hij moet kiezen. Net als bij het skiën kan het soms gebeuren dat mensen hun vaardigheden overschatten."

STER reclame