Fragment uit reclame
NOS NieuwsAangepast

KNVB valt over Snollebollekes-reclame

Voetbalbond KNVB vraagt supermarktketen Jumbo zijn reclame rond het EK voetbal aan te passen. Volgens de voetbalbond lijkt het alsof de supermarktketen officieel betrokken is bij het toernooi en het Nederlands elftal, terwijl concurrent Albert Heijn sponsor is. Supermarktketen Lidl heeft van de Europese voetbalbond UEFA een vergelijkbare brief gekregen over hun oranje voetbalkleding.

De KNVB heeft bij Jumbo onder meer problemen met het gebruik van het nummer Links Rechts van Snollebollekes. Dat nummer groeide in het EK vrouwenvoetbal van 2017 uit tot het lijflied van de Oranjevrouwen, zegt de bond.

Ook vindt de bond dat de oranjestoet in de reclame te veel lijkt op de oranjeparades die de KNVB organiseert rond interlandwedstrijden. "We willen hiermee opkomen voor bedrijven die bijdragen aan het voetbal", zegt een woordvoerder van de KNVB.

De KNVB heeft vorige week een sommatie verstuurd met het verzoek de reclame desnoods stop te zetten. De Telegraaf heeft de brief in handen. KNVB en Jumbo bevestigen het conflict.

Rob Kemps, zanger van Snollebollekes, reageerde op Instagram op het bericht: "Zullen we er anders met z'n allen een mooi feestje van maken!? Ik dacht dat we het afgelopen jaar wel wat anders aan ons hoofd hadden, toch!?"

Jumbo gaat niet in op het verzoek om de reclames aan te passen. Volgens De Telegraaf schrijft de supermarktketen aan de KNVB dat de reclame niet alleen bedoeld is als EK-reclame. De reclame zou ook bedoeld zijn voor het EK hockey, de Olympische Spelen, de Tour de France en de Formule 1. Op de YouTube-site van Jumbo staat de reclame echter wel als EK-reclame vermeld.

Een ander argument van de supermarktketen is dat er geen claim gelegd kan worden op fenomenen zoals een parade van in oranje geklede mensen. "Iedereen mag het EK vieren en het staat iedere ondernemer vrij om een op het EK gerichte reclamecampagne te voeren", schrijft de hoofd juridische zaken van Jumbo.

De KNVB heeft besloten om het bij het verzoek te laten en onderneemt geen andere stappen.

Fluoranje

Supermarktketen Lidl heeft van de UEFA een brief gekregen over de campagne rond fluoranje kleding. "De UEFA vindt onze fluororanje-kleding een aanval op hun officiële kleding", zegt een woordvoerder van de supermarktketen. Het bedrijf zegt zich te houden aan internationaal geldende regels van de UEFA en gaat niets aanpassen aan de campagne.

De KNVB benadrukt dat deze brief zonder hun medeweten is verzonnen. "De UEFA heeft ons op de hoogte gesteld. Wij kennen deze brief niet", aldus een woordvoerder.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl