Tekening van Booms Overture AFP

United Airlines werkt aan de terugkeer van supersonisch vliegen voor passagiers. Ruim 20 jaar nadat de Concordes in de mottenballen zijn verdwenen, heeft de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij een aanbetaling gedaan voor vijftien supersonische toestellen.

United wil de toestellen kopen van Boom Supersonic uit Denver, dat momenteel werkt aan een eerste prototype. Als de toestellen voldoen aan alle veiligheids- en milieueisen, zal het luchtvaartbedrijf ze daadwerkelijk aankopen. Het heeft bovendien nog een optie op 35 toestellen meer. United hoopt dat passagiers in 2029 tickets kunnen boeken.

Met een supersonisch vliegtuig is de reis van Londen naar New York in 3,5 uur te maken, grofweg een halvering. San Francisco-Tokio is zes uur. Vanwege de supersonische knal die vliegtuigen maken als ze sneller gaan dan het geluid is vliegen boven land niet gewenst.

Concorde

Passagiersvluchten op supersonische snelheid werden in 1976 mogelijk met de Brits-Franse Concorde. Omdat vanwege het brandstofverbruik de tickets duur bleven, sloeg deze vorm van reizen nooit aan bij het grote publiek. De terugval in vliegverkeer na de aanslagen van 9/11 en een vliegramp bij Parijs in 2000 luidden het einde in voor de Concorde.

Bekijk hier een terugblik op het Concorde-tijdperk:

Terugblik Concorde

Boom hoopt later dit jaar of begin volgend jaar een eerste testvlucht te maken met een prototype van zijn Overture. Die vliegt met 2000 kilometer per uur (1,7 keer de geluidssnelheid) iets langzamer dan de Concorde, maar nog altijd flink sneller dan de 1000 km/u die een Boeing 747 haalt voor een passagiersvlucht.

United hoopt de kaartjes voor de 88 stoelen aan boord goedkoper aan te kunnen bieden dan de Concorde destijds was; ongeveer de prijs van een businessclassticket. Hoeveel geld de luchtvaarmaatschappij neertelt voor de toestellen is niet bekendgemaakt.

Kritiek van de milieubeweging dat supersonisch vliegen nog vervuilender is dan gewone vluchten omdat de brandstofefficiency lager ligt, gaat het bedrijf tegen met de belofte dat de toestellen volledig op duurzame vliegtuigbrandstof zullen vliegen.

STER reclame