ANP

Hard optrekken, toeteren of gewoon even flink gassen terwijl je stilstaat voor het stoplicht. In Rotterdam is de gemeente helemaal klaar met geluidsoverlast van weggebruikers en wil daarom dat dit makkelijker beboet kan worden met speciale 'flitspalen'.

Afgelopen jaar liet de gemeente de geluidsoverlast in kaart brengen. Op een paar drukke plekken in het centrum werd zo'n twee maanden lang met audio- en video-opnames vastgesteld hoe groot het probleem was. "We wisten wel dat er geluidoverlast was, maar we wilden het ook objectief in kaart brengen", zegt wethouder Bokhove.

In totaal werden 16.000 geluidspieken van 80 decibel of hoger gemeten. Meer dan 6000 daarvan zijn verder onderzocht met de gemaakte opnames en daaruit bleek dat de onderzochte geluidspieken werden veroorzaakt door dezelfde weggebruikers. Het gaat om een groep van ongeveer honderd automobilisten. Sommige van hen veroorzaakten wel zestien keer lawaaioverlast op één dag.

Kentekens

Dat de club lawaaimakers uit zo'n honderd mensen bestond, kon worden opgemaakt uit de kleuren en modellen van de auto's. Maar de beelden zijn te onduidelijk om kentekens te herkennen. Bokhove: "Dat is nu onze volgende stap, de veroorzaker van het geluid kunnen koppelen aan een kenteken. Daarvoor moeten we het meetinstrument zo ontwikkelen dat we er ook mee kunnen handhaven."

De gemeente wil zo een soort geluids-flitspaal ontwikkelen zodat overlastgevers makkelijker beboet kunnen worden. Want boetes uitdelen voor lawaai is nu nog lastig, zegt Bokhove. "Nu moet een automobilist echt staande worden gehouden en moeten er geluidsmetingen worden gedaan. Dat maakt het lastig."

Wetgeving

Volgens de wethouder zouden ook andere steden blij zijn als herrie makende automobilisten op deze manier beboet kunnen worden. "Dit is natuurlijk geen Rotterdams probleem en we weten dat ook andere grote steden interesse hebben."

Een pilot met nummerbordherkenning start deze zomer en zal ongeveer een half jaar duren. Maar ook als de gemeente er uiteindelijk in slaagt om zo'n flitspaal voor lawaaimakers te ontwikkelen, zijn ze er nog niet. "We hebben nog wel het Rijk nodig, want we mogen nu niet zomaar kentekens doorgeven aan de politie vanwege de privacywet. Daar is dus eerst een wetswijziging voor nodig. We hopen natuurlijk heel erg dat het Rijk vlot stappen gaat nemen", zegt Bokhove.

STER reclame