2010: Mark Webber viert zijn zege in Monaco AFP

Max Verstappen staat door zijn Monacozege op een lijstje met illustere Formule 1-namen. Eén van hen: Mark Webber. De Australiër schreef de stratenrace in 2010 en 2012 op zijn naam.

"Max heeft een bijzonder grote vis gevangen. Een juweel van een zege na een foutloos weekend. Onderschat niet hoe knap dat is. Deze overwinning is groots."

"Monaco is een gevecht tussen de coureur, de vangrails en de muren", schetst Webber vanuit Monaco, die zijn zeges daar ook voor het team van Red Bull behaalde. "Het was een slaapverwekkende race, maar dat maakt het extra tricky. Dit circuit is zo grillig."

"Het kan je keihard bijten als je concentratie even verslapt. Max had anderhalf uur geen duel. Je kunt in elke seconde van het raceweekend de GP verliezen. Kijk naar Charles Leclerc: hij pakt poleposition en vergooit het meteen."

2010: Mark Webber (l) en Sebastian Vettel vieren feest in Monaco AFP

Webber verwacht dat Verstappen de rest van zijn carrière de vruchten zal plukken van zijn legendarische zege. "Dit is vooral een waardevolle overwinning omdat het mentaal zo'n loodzware race is."

"Als je niet onder druk staat, ga je relaxed rijden en dat is hier bloedlink. Max heeft dat knap in balans gehouden. Dat staat op zijn harde schijf. Hij weet nu hoe dit werkt." De voormalig Red Bull-coureur waarschuwt wel dat de wereldkampioen allesbehalve verslagen is.

"Pas op, Nederland. Een verslagen Lewis Hamilton is een extreem gevaarlijke Hamilton."

Verstappen: 'Ben gewoon te vaak gecrasht in Monaco'

Verstappen won het kroonjuweel van de Formule 1, greep de leiding in het kampioenschap en zag rivaal Hamilton en de normaal gesproken zo degelijke Mercedes-renstal door het ijs zakken. "Het is heerlijk als de auto alles doet wat je wilt. Dit is een boost voor mijn team."

Verstappen boekte zijn twaalfde Formule 1-zege, maar stond voor het eerst op het podium in het prinsdom. Ondanks de magere resultaten uit het verleden wist hij dat het circuit hem lag. "Ik was hier eigenlijk altijd snel, maar ben gewoon te vaak gecrasht", concludeerde hij na afloop.

Verstappens zegetocht oogde eenvoudig, maar dat is volgens de 23-jarige Nederlander een vertekend beeld. "De plek waar ik moest starten was niet fijn. Er is daar weinig grip. Na de eerste bocht kon ik de race controleren en was het vooral een kwestie van de banden heel houden."

De angel verdween voor de start al uit de grand prix, doordat Leclerc (Ferrari) zijn poleposition niet kon verzilveren. Een kapotte aandrijfas, veroorzaakt door een crash in de kwalificatie, maakte een abrupt eind aan zijn droom: een thuiszege.

Verstappens grootste tegenstander was na het wegvallen van de Monegask de lengte van de race. "Het is moeilijk 78 ronden geconcentreerd te blijven. Eén foutje en je race is om zeep." Vooral na de bandenwissel was Verstappen op zijn qui-vive. "De harde banden zijn niet echt lekker hier, zeker niet in de eerste rondjes. Dat was oppassen."

Max Verstappen na de zege in Monaco Getty

Dat hij nu leider in het WK is, maakt Verstappen niet nerveus. Het boeit hem zelfs amper. "Als ik in december op die plek sta. Dán ben ik blij." De Red Bull-coureur rekent zich na zijn tweede zege van het seizoen nog niet rijk.

"Deze GP wijkt af. Op een normaal circuit is Mercedes gewoon weer het te kloppen team, maar ik verwacht dat we overal competitief zijn. Het is fijn dat we hebben teruggeslagen. We hebben als team minder fouten gemaakt dan Mercedes. Dat telt. We moeten zorgen dat dat zo blijft."

Hamilton: 'Een flutweekend'

Hamiltons race-analyse was kort en krachtig. "Een flutweekend. We hebben collectief gefaald. De wanprestatie is op geen enkele manier te rechtvaardigen." De wereldkampioen had het aan de stok met zijn Pirelli's.

"We kregen de banden niet op temperatuur en dan vreet je ze op. Bovendien is mijn auto een stuk langer dan die van Max. Dat is met al dat gekronkel een nadeel. Alsof ik een bus bestuurde."

Max Verstappen en Lewis Hamilton AFP

Hamilton is wel even klaar met Monaco. "De kwalificatie is leuk, maar het is geen fijne baan om te racen. Zelfs als je leidt is het saai, maar Max heeft vast een fijne middag gehad. Ze hebben het goed gedaan."

De aanval op zijn troon maakt Hamilton niet onrustig. "Ik race al sinds mijn achtste en ben wel wat gewend. Het gevecht is close en gaat nog achttien GP's door. Daarom ging ik voor de snelste ronde. Dat WK-puntje kan beslissend zijn."

Hamilton wil antwoorden

Het liefst wil de Mercedesrijder Monaco zo snel mogelijk vergeten, maar de gifbeker is nog niet leeg. "We hebben al heftig gepraat, maar niet genoeg. We moeten de klap incasseren en ik wil antwoorden."

"Waarom hebben we door onze pitstopstrategie twee á drie plekken weggegeven? Hoe zorgen we dat dit niet nog een keer gebeurt? Wat leren we van deze zeperd?!" De wereldkampioen weet dat hij hard zal moeten vechten voor een achtste titel. "We kunnen ons niet veroorloven nogmaals de plank zo mis te slaan. Max is lastig te verslaan."

Hij beseft dat dreunen als deze horen bij topsport. "We hebben alle titels juist omdat we veel fouten hebben gemaakt, daarvan leerden en beter werden. Dat is het goede van een rotweekend. Van zeges leer je minder."

STER reclame