Charles Leclerc in Monaco AFP

De rode Ferrari-bolides moeten in de Formule 1 doorgaans veel tijd toegeven op de Mercedessen en Red Bull-auto's, maar in de eerste trainingen voor de Grand Prix van Monaco, donderdagmiddag, hebben de Ferrari's indruk gemaakt met snelle rondetijden.

In zowel de ochtend- als de middagsessie noteerde Carlos Sainz de tweede tijd. In de middag was Charles Leclerc zelfs de snelste van het hele veld.

Max Verstappen reed in de ochtend de derde tijd, achter zijn teamgenoot Sergio Pérez, die het snelste was. In de middag zette Verstappen de vierde tijd neer, een kleine vier tienden achter Leclerc en slechts zeven duizendsten achter WK-leider Lewis Hamilton.

"We zijn te langzaam, en niet een beetje", liet Verstappen na afloop optekenen op zijn website. "Normaal gesproken voel ik me comfortabel in de auto en kom ik snel op snelheid, maar nu duurt het te lang en is het niet hoe ik het graag wil. Tot dusver is dit het lastigste weekend."

Max Verstappen in Monaco AFP

Leclerc, die in zijn thuisland rijdt, kampte in de ochtend nog met een kapotte versnellingsbak en werd daardoor twintigste en laatste. Fernando Alonso (Alpine) raakte met zijn voorvleugel een muur en zette uiteindelijk de dertiende tijd neer.

Zoals gebruikelijk worden de eerste vrije trainingen van de Grand Prix van Monaco al op donderdag verreden en niet op vrijdag. Dat is traditie sinds 1929 en heeft ook een commerciële reden. Een extra lang raceweekend betekent extra inkomsten voor lokale ondernemers en voor de teams een extra dag voor pr-activiteiten.

De derde sessie en de kwalificatie worden zaterdag verreden en de race in Monaco staat zondag op het programma.

Max Verstappen in Monaco EPA

In het WK-klassement na vier races, drie gewonnen door Hamilton, één door Verstappen in Italië, gaat Hamilton aan de leiding met 94 punten, op 14 punten gevolgd door Verstappen. Valtteri Bottas (Mercedes) heeft 47 punten.

Bij de laatste race in Barcelona kwam Verstappen tekort om Hamilton in het nauw te brengen. "Spanje was zwaar", zei de Limburger. "We waren daar gewoon niet snel genoeg en ik had meer last van bandenslijtage dan de Mercedescoureurs. We moeten druk op Mercedes blijven uitoefenen en zorgen dat we meer races winnen. We blijven de auto updaten en doorontwikkelen."

NOS
Statistieken GP van Monaco - eerste vrije training

STER reclame