Een gesloten horecagelegenheid ANP

De Nederlandse economie is voor de tweede keer sinds de coronacrisis in een recessie verzeild, zij het een lichte dit keer. In het eerste kwartaal kromp de economie met 0,5 procent ten opzichte van het laatste kwartaal van 2020, die ook al een krimp vertoonde van 0,1 procent, meldt het CBS. Twee kwartalen op rij met krimp maken een recessie.

De krimp is vooral het gevolg van lagere uitgaven door huishoudens en de overheid. Doordat bedrijven wel meer investeringen deden en de handel toenam, werd de krimp gedempt. Huishoudens gaven 3,5 procent minder uit dan in de laatste drie maanden van 2020 als gevolg van de lockdown vanaf half december.

Volgens hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen stond het eerste kwartaal "in het teken van de harde lockdown, met de avondklok en de sluiting van niet-essentiële winkels". Tegelijkertijd zag hij in maart een omslag. "In de loop van het kwartaal zie je duidelijke tekenen van herstel. Mensen gingen vaker winkelen na de gedeeltelijke opening van de winkels. In april en mei was het beleid nog soepeler dus voor de detailhandel ziet het er alweer beter uit."

Nederlandse economische groei

Vergeleken met vorig jaar hebben consumenten in de eerste drie maanden nog veel minder uitgegeven: -8,5 procent. Dat schrijft het CBS toe aan de lockdown die langer en strenger was dan een jaar geleden. Consumenten gaven veel minder geld uit in de horeca, aan recreatie en vakantie, cultuur, kleding en schoenen, woninginrichting en auto's.

De overheid gaf in het eerste kwartaal ook minder uit dan in het vierde kwartaal, maar in vergelijking met vorig jaar was dat juist meer, onder meer aan overheidsdiensten zoals politie, defensie en openbaar bestuur. Ook de uitgaven in de zorg, onderwijs en sociale zekerheid lagen hoger.

De economie werd vooral aangeslingerd door de bouw want er wordt heel veel gebouwd en verbouwd. Ook de industrie en de zakelijke dienstverlening zorgden voor groei.

De kleine krimp van de economie werd al wel verwacht. In Duitsland kromp de economie zelfs met 1,7 procent, In België en Frankrijk daarentegen was er sprake van lichte groei. Ondanks de krimp daalde de werkloosheid en waren er meer vacatures in eerste drie maanden van 2021.

STER reclame