Zak met ongeopende AliExpress-pakketjes kopen: steeds meer influencers doen het
Een zak met tientallen ongeopende kleine pakketjes kopen voor 50 euro. Dat klinkt misschien als een slechte deal, maar er zijn genoeg mensen die er oren naar hebben. Op sociale media en (ver)koopwebsites zoals Marktplaats worden deze zakken met mystery-pakketjes steeds meer aangeboden; vaak zijn ze binnen minuten uitverkocht.
Ook steeds meer influencers haken in op de trend. Zij maken video's van het openmaken van de pakketjes, die honderdduizenden keren worden bekeken.
Het lijkt erop dat het om pakketjes gaat van bijvoorbeeld webwinkels als AliExpress en Wish, die de echte koper nooit hebben bereikt. Ze worden door mensen opgekocht bij bijvoorbeeld een distributiecentrum, waar de pakketjes terechtkomen als ze niet zijn afgeleverd. Vervolgens worden ze in bulk weer aangeboden op sociale media of websites. Sommige verkopers leggen er nadruk op dat in eerder verkochte pakketten waardevolle spullen zaten, zodat kopers geïntrigeerd raken.
'Echt een gokje wagen'
Omdat de precieze gang van zaken vaag blijft, staan bedrijven en instanties op scherp. Marktplaats verwijdert advertenties met mystery-pakketten, Facebook doet er onderzoek naar en recent waarschuwde ook de Consumentenbond voor de aanbiedingen.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) wijst kopers op de risico's. "Het is heel vaag wie deze pakketten aanbiedt en onder welke voorwaarden een consument dit koopt. Daarom is het echt een gokje wagen", zegt een ACM-woordvoerder.
De influencers die de pakketten opkopen maakt de voorgeschiedenis niet veel uit. "Ik dacht wel: volgens mij klopt dit niet helemaal, maar ik vond het leuk om een video erover te maken", zegt influencer Sara Verwoerd. Ze zag een advertentie op Facebook voorbijkomen waarbij honderd pakketjes voor 50 euro werden aangeboden. "Dat was bij mij in de buurt, op tien minuten rijden. Bij iemand thuis. Er stond echt een lange rij met auto's. Iedereen moest 50 euro in cash betalen, kreeg een zak en moest weer weg."
Verwoerd kocht de pakketjes alleen om een video te maken. "Je ziet dit overal op sociale media, vooral in filmpjes op TikTok. Daar zag ik die trend en wilde ik ook op inspelen. Ik heb echt supersnel die video gemaakt omdat steeds meer influencers in Nederland dit doen."
De hype is overgewaaid uit China en de VS. Vooral op sociale medium TikTok worden filmpjes gedeeld. In Nederland was Zomayra Nouwen de eerste influencer met een groot bereik die een video van het 'unboxen' uploadde op YouTube.
En dat zag er zo uit:
"Ik vroeg aan de man die het me verkocht hoe hij aan de pakketjes kwam, want ik wilde niet dat het illegaal zou zijn", blikt Nouwen terug. "Maar hij wilde het niet vertellen." Ze kocht twee zakken met pakketjes, voor samen 100 euro. "Met corona kunnen we al niet zo veel leuke dingen doen om te filmen, en we willen elke dag een video op ons kanaal posten. Dus dachten we: waarom niet?"
Nouwen en Verwoerd kregen allebei veel reacties op hun video's. "De video deed het echt goed", zegt Verwoerd. "Ik denk dat het de spanning en nieuwsgierigheid is waarom mensen dit kijken." Ook Nouwens followers kregen wel zin in meer, zegt ze. "Mensen blijven me vragen om nieuwe video's hierover te maken."
Het is eigenlijk het surprise-ei van dit moment. Alles komt altijd weer op een andere vorm terug op sociale media.
Sociale media-deskundige Kirsten Jassies snapt wel waarom het een trend is. "Het is eigenlijk het surprise-ei van dit moment. Dat koop je ook omdat je weet dat er iets in zit, maar niet wat. Daarbij gaat het ook om de verrassing. Alles komt altijd weer op een andere vorm terug op sociale media. Daarnaast is het populair in de VS en dan komt het natuurlijk ook hierheen."
Maar waarom kijken mensen dan zo massaal mee? Omdat kijkers willen meegenieten van die spanning, zegt Jassies. "Je hebt dan de ervaring zonder dat je het zelf hoeft te kopen. Het draait allemaal om de verrassing, en die krijg je ook in een video mee."
Overigens is het idee achter de hype niet nieuw. Ook koffers die waren vergeten of kwijtgeraakt door reizigers werden eerder al opgekocht voor hun verrassingsinhoud:
De pakketjes zijn niet alleen populair bij influencers. Onder Facebook-advertenties staan tientallen reacties van geïnteresseerden. Bij sommige advertenties waren de zakken binnen een paar minuten uitverkocht. Na het openen van de pakketjes zijn de reacties minder enthousiast. "Een doos roze mondmaskers, fleecedeken, smartwatch, telefoonhoesje, twee ruitertassen, paar schoentjes met lichtjes, grote laserpen en een klein pakketje met een kettinkje en een sticker. Niks bruikbaars, helaas. Maar een ervaring rijker."
Ook de influencers raden de pakketten niet aan. "Het was allemaal rotzooi", zegt Verwoerd lachend. Nouwen zegt: "Je haalt het betaalde geld echt niet eruit, behalve als je er een video van op YouTube zet, misschien. Maar die zestig verschillende telefoonhoesjes had ik niet per se nodig."