De Verenigde Staten lopen voorop als het gaat om vaccinaties tegen corona. En hoewel het land op koers ligt om over twee maanden 70 procent van de volwassenen een eerste prik te hebben gegeven, lijkt nu de klad erin te komen. Met 'lokkertjes' wordt geprobeerd om twijfelaars over te halen tot een vaccinatie.

Zoals hier in de hoofdstad Washington, waar deze man wordt 'beloond' met gratis bier:

Gratis drank bij een vaccin: 'Leuk, maar gratis bier lost niet alles op'

De voorbeelden zijn legio. Een paar initiatieven op een rij:

  • De stad Detroit geeft inwoners die iemand naar een vaccinatielocatie brengen een waardebon van 50 dollar
  • De (relatief kleine) staat Maryland geeft het dubbele aan ambtenaren die zich laten vaccineren
  • Ook de staat West Virginia gaat 100 dollar uitkeren aan jongeren tussen 18 en 35 die een prik halen
  • New Jersey komt met de campagne Shot and a beer: iedereen van 21 jaar en ouder die wordt gevaccineerd, krijgt een bon voor een gratis biertje bij een deelnemende brouwerij
  • Supermarktketens als Target betalen hun flexwerkers vier uur extra uit als ze kiezen voor vaccinatie
  • Er wordt gelonkt met populaire sporten; zo geven onder meer de honkbalteams New York Yankees en New York Mets tickets weg aan mensen die zich vóór de wedstrijd in het stadion laten inenten
  • En ook aan toeristen wordt gedacht, opnieuw in New York:

Zulke acties zijn absoluut nodig, zegt onderzoeker Jennifer Kates, zeker nu het gros van de Amerikanen die hoe dan ook een prik wil zich al heeft laten inenten. "We hebben nu het punt bereikt dat de vraag afneemt. Dus er is meer nodig om mensen te bereiken en zich te laten vaccineren."

Hier zie je hoe het vaccinatietempo in de VS afneemt:

Amerikanen die aarzelen over een vaccinatie, of een prik helemaal afwijzen, hebben daar allerlei redenen voor, zegt Kates. "Volgens onderzoek zijn ze bang voor bijwerkingen, denken ze dat ze het niet nodig hebben, of zijn ze in de veronderstelling dat ze ervoor moeten betalen." Ook wordt er in sommige media twijfel gezaaid over eventuele risico's van vaccins.

Boodschappen van bekende Amerikanen en aansporingen door huisartsen zouden volgens Kates helpen om de vaccinatiebereidheid verder op te krikken, maar ook het wegnemen van mogelijke barrières kan helpen. Vaccins moeten dichter bij de mensen terechtkomen, zegt ze. Dat kan via apotheken (waar vaccins al verkrijgbaar zijn), gezondheidscentra in buurten, maar ook via mobiele klinieken. "Daarmee kun je de wijk in, gewoon naar waar mensen wonen. Dat is intensief; het kost veel meer moeite dan een massacentrum opzetten en zeggen: op dag X kun je komen. Maar in die fase zitten we nu."

President Biden wil dat op 4 juli, de Amerikaanse nationale feestdag, 70 procent van de Amerikanen een eerste vaccinatie heeft gehad. De teller staat nu op 56 procent. Kates is daarover optimistisch. "Dat kunnen we halen."

STER reclame