De onbeveiligde overweg 'Het Vlier' in Zenderen ANP

De onbewaakte spoorwegovergang in het Overijsselse Zenderen waar in maart nog een fataal ongeluk plaatsvond, is per direct afgesloten. De aanleiding hiervoor is een bijna-ongeluk dat op donderdag gebeurde, meldt spoorwegbeheerder ProRail.

Het gaat om de onbeveiligde overweg 'Het Vlier', die niet over waarschuwingssignalen en spoorbomen beschikt. Gisteren waren omstanders getuigen van een bijna-fataal ongeluk, waarop ProRail adviseerde de spoorwegovergang per direct af te sluiten. De gemeente Borne heeft dat advies overgenomen: aan beide kanten is een dubbele rij hekken geplaatst, waardoor verkeer er niet meer langs kan.

Op 7 maart kwam op dezelfde overweg een 21-jarige Hengeloër om het leven. Hij werd met zijn bestelbus geraakt door een goederentrein. Het voertuig werd vervolgens honderden meters meegesleept.

Beveiligen of opheffen

ProRail is sinds enkele jaren bezig de onbewaakte spoorwegovergangen op te heffen of te beveiligen. Toen de spoorbeheerder hier in 2018 mee van start ging, waren nog er 180 onbeveiligde overwegen. Eind 2023 moeten deze tot de verleden tijd behoren.

Afgelopen maart bleek uit een groot onderzoek van ProRail en de Nederlandse Spoorwegen dat een deel van de overgangen veel gevaarlijker is dan gedacht, onder meer doordat veelal zwaar beladen verkeer van de onbewaakte overgangen gebruikmaakt. Dat verkeer doet er vaak langer over om de overweg de passeren dan door ProRail werd gedacht.

Het onderzoek volgde op een ongeluk op een onbewaakte spoorwegovergang in Hooghalen, in Drenthe, vorig jaar. Daarbij kwam een NS-trein in botsing met een tractor met een zware aanhanger vol zand. De 58-jarige machinist van de trein kwam om het leven.

Na het ongeluk trok staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur ongeveer 15 miljoen euro uit om de overgangen op te heffen of te beveiligen.

STER reclame