Astrid Sy NTR / Lilian van Rooij

De NPO schrapt vanaf volgend jaar de reguliere tv-uitzendingen van Andere Tijden. Dat bevestigt een woordvoerder van omroep NTR, die het programma met de VPRO maakt, na berichtgeving van het AD.

De speciale uitzendingen, zoals die over de Tweede Wereldoorlog, blijven wel op tv komen. Verder komt er volgens de woordvoerder ruimte voor nieuwe vormen, zoals podcasts of websites. "Wij betreuren het natuurlijk enorm dat er geen plaats meer is voor de reguliere afleveringen van een programma dat wij bij de NTR (en veel kijkers met ons) als een instituut beschouwen, maar Andere Tijden blijft dus bestaan."

Op internet is een petitie gestart om de NPO op andere gedachten te brengen. "Het béste educatieve en informatieve programma van de hele NPO wegbezuinigen? Na Sesamstraat? Waar is de NPO en vooral de NTR mee bezig?!", stelt de initiatiefnemer.

Een woordvoerder van de NPO zegt dat de publieke omroep "altijd geschiedenisprogramma's zal blijven maken". Hij wil niet in detail reageren op het nieuws over Andere Tijden, omdat de gesprekken met de omroepen over de programmering volgend jaar nog lopen en het gaat om een "intern proces". "Maar in zijn algemeenheid houden we voortdurend de programmering tegen het licht om te toetsen of we nog aan onze publieke opdracht voldoen en iedereen bereiken. We zijn altijd aan het vernieuwen, we moeten in beweging blijven."

We zijn aan het vechten om zoveel mogelijk zichtbaar te blijven op tv.

Astrid Sy, presentator Andere Tijden

Het programma, dat al sinds 2000 bestaat en enkele honderdduizenden kijkers trekt, wordt sinds vorig jaar gepresenteerd door historicus Astrid Sy. Zij nam het stokje over van Hans Goedkoop, die 20 jaar het gezicht van het programma was. De presentatorenwisseling viel samen met een halvering van het aantal afleveringen, van 36 naar 18 per jaar.

"Dit was een enorme schok", zei Astrid Sy vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal. "Het is heel erg en we zijn aan het vechten om zoveel mogelijk zichtbaar te blijven op tv. Een paar specials per jaar is niet voldoende om het merk Andere Tijden in stand te houden."

Ze spreekt van een programma met een heel trouw publiek. "De afleveringen worden vaak teruggekeken en ze worden ook gebruikt in het onderwijs."

Ook minder uitzendingen Radar

Gisteren bleek uit het AD dat ook programma's die miljoenen tv-kijkers trekken onder druk staan. Zo verliest Radar komend seizoen 14 van de 38 afleveringen, tot grote onvrede van presentator Antoinette Hertsenberg. "Blijft er nog ruimte voor goede onderzoeksjournalistiek, dé hoofdtaak van de publieke omroep?"

Ze verwijst naar het nieuwe MAX-programma Showcolade, volgens de omroep "een levendige spelshow voor jong en oud die de kijkers verrast met ambacht en chocoladekunst". Hertsenberg: "Wanneer de journalistiek onder druk staat, is het moeilijk om te zien dat er kostbare zendtijd naar een programma gaat waar een paneltje van bekende Nederlanders in chocola staat te happen."

Reden voor de aanpassingen is het verouderende kijkerspubliek, zei NPO 1-zenderbaas Remco van Westerloo in de krant. "Je kunt de programmering laten zoals die is, maar dan kijkt er over tien jaar niemand meer van onder de 50."

STER reclame