ANP

Air France-KLM is opnieuw diep in de rode cijfers gedoken. In het eerste kwartaal leed de vliegmaatschappij een verlies van 1,5 miljard euro. Het aantal passagiers nam in de maanden januari, februari en maart vergeleken met een jaar eerder met driekwart af tot 4,8 miljoen. De omzet is meer dan gehalveerd.

De zware verliezen komen niet als een verrassing. Over heel 2020 leed de combinatie van Air France en KLM ruim 7 miljard euro verlies. Ook in het eerste kwartaal van dit jaar werd veel minder gevlogen dan normaal. Door reisrestricties en lockdownmaatregelen bleven reizigers weg. De zwaarste verliezen zijn ook dit kwartaal bij Air France geleden.

Begin april kreeg Air France 4 miljard euro nieuwe steun van de Franse overheid. Voor een kwart gaat dat om een uitgifte van nieuwe aandelen die Frankrijk in handen krijgt. Nederland besloot niet aan die uitgifte mee te doen. De rest van het bedrag betreft het omzetten van een lening in een zogeheten eeuwigdurende achtergestelde obligatie. Het komt erop neer dat Air France dat geld niet hoeft terug te betalen en daarmee de zwaar wegende schuldenlast terugbrengt.

Nood minder hoog

Bij KLM is de nood minder hoog, zegt topman Pieter Elbers in het NOS Radio 1 Journaal. "De kaspositie van KLM is op dit moment nog solide. We zien ook wel wat perspectief naar voren toe waar het gaat over grenzen die weer open gaan en vaccinaties, met name in Amerika." Van de 3,4 miljard euro die KLM vorig jaar aan leningen en garanties kreeg is volgens Elbers 900 miljoen gebruikt.

Als ook KLM en de Nederlandse staat leningen willen omzetten, is de prijs hoog. In dat geval eist de Europese Commissie dat de vliegmaatschappij start- en landingsrechten op Schiphol inlevert. Air France heeft dat ook moeten doen in Parijs. "Op het moment dat leningen worden omgezet in achtergestelde leningen en daarmee als eigen vermogen kwalificeren komen daar aanvullende voorwaarden bij, zegt Elbers. "Wij zijn nog in gesprek met Brussel."

Vorig jaar kreeg Air France-KLM van Nederland en Frankrijk samen al voor 10,4 miljard euro aan leningen en garanties. KLM is in Nederland ook de grootste ontvanger van loonsubsidie (NOW).

'Geen extra ontslagen KLM'

In het persbericht zegt ceo Ben Smith dat er ook de komende maanden scherp op de kosten gelet wordt. Maar voor het personeel heeft dat niet direct gevolgen. "We hebben bij KLM heel snel ingegrepen", zegt Elbers. Bovenop de grote reorganisatie van vorig jaar zijn er in januari nog eens 800 ontslagen aangekondigd. "Ik verwacht niet dat daarbovenop nog aanvullende stappen nodig zijn. Eerlijkheid gebiedt natuurlijk wel te zeggen dat als deze crisis ons iets geleerd heeft, dat de onvoorspelbaarheid is."

STER reclame