Ruimtevaartbedrijf Blue Origin wil in juli toeristen de ruimte in brengen
Ruimtevaartbedrijf Blue Origin van Amazon-oprichter Jeff Bezos wil deze zomer al toeristen naar de ruimte brengen. De eerste toeristische vlucht met ruimtevaartuig New Shepard moet op 20 juli de lucht ingaan.
New Shepard is ontworpen om zes passagiers autonoom naar een hoogte van 100 kilometer te brengen. Dat is hoog genoeg om een aantal minuten gewichtloosheid te ervaren en de kromming van de aarde te kunnen zien. Daarna daalt het ruimtevaartuig weer met behulp van parachutes. New Shepard haalt niet de hoogte en de snelheid om in een baan rond de aarde te komen.
De eerste toeristische vlucht wordt gelanceerd in het westen van Texas. Het ruimtevaartuig moet op dezelfde plek ook weer landen. Na de eerste vlucht op 20 juli moeten er dit jaar nog een aantal bemande vluchten plaatsvinden, zei een woordvoerder van Blue Origin op een persconferentie.
Het is niet duidelijk wat passagiers betalen voor de vlucht met het ruimtevaartbedrijf. Het zou om enkele tonnen gaan. Op de eerste vlucht is één stoel gereserveerd voor de winnaar van een online veiling, waarvan de opbrengsten naar een stichting gaan die door Blue Origin is opgericht.
Bezos lijkt met de lancering op 20 juli zijn concurrenten af te troeven. Ruimtevaartbedrijf Virgin Galactic van ondernemer Richard Branson voert later dit jaar een eerste soortgelijke vlucht uit, met Branson aan boord. Toeristen moeten begin 2022 met Virgin Galactic de ruimte in kunnen.
SpaceX van Tesla-baas Elon Musk wil in de loop van het jaar ook een eerste commerciële ruimtevlucht maken; die passagiers gaan wel hoog genoeg om in een baan rond de aarde te komen. SpaceX slaagde er vorig jaar al in om astronauten naar ruimtestation ISS te brengen.