ANP

Schuldeisers van het failliete D-reizen, zoals passagiers die nog een ticket hadden geboekt, krijgen waarschijnlijk niets terug vanwege de hoge belastingclaim van de Belastingdienst. Dat blijkt uit het faillissementsverslag van de curatoren.

"De Belastingdienst zal als eerste iets ontvangen, wat vanwege het uitstel van belastingbetaling tot in de miljoenen zal lopen. Vervolgens komen de touroperators en als laatste de passagiers die losse vliegtickets hebben geboekt. Zij zijn de grootste verliezers", zegt Hendrik Noorderhaven van EUclaim. Die organisatie onderzoekt de gevolgen van het faillissement van D-reizen voor de mensen die een reis hebben geboekt via het voormalige reisbureau.

Merknaam blijft

Ook blijkt uit het faillissementsverslag dat de merknaam D-reizen bij een doorstart blijft bestaan. Eerder bleek dat de directeuren van het failliete D-reizen de merknaam naar hun privébedrijf hadden overgeheveld. De curator Ton Tekstra liet al aan de NOS weten dat dit in onderling overleg met de top van het failliete D-reizen is 'teruggedraaid'.

De curatoren onderzoeken of de directeuren kwalijk hebben gehandeld door zich de merknaam toe te eigenen. Eerder was bekend dat de merknaam D-reizen onderdeel is van een mogelijke overname, ongeacht de uitkomst van het onderzoek.

Nog niets bekend over doorstart

Over een mogelijke doorstart kunnen de curatoren nog niets melden, omdat het online biedingsproces nog bezig is.

Naast Prijsvrij Vakanties en Rewe Reizen is ook Hillman Travel een kandidaat voor een mogelijke doorstart van D-reizen. "Zo bouwen we de berg steeds verder uit", zegt Franz Bergman, eigenaar van Hillman Travel grappend. Hij heeft in België ook een vastgoedmaatschappij, Bergman Assets. Bij een doorstart zal Hillman Travel doorgaan met de verkoop van reizen onder hun eigen merknaam.

Jan Henne de Dijn, de directeur van het failliet verklaarde D-reizen, lijkt ook mee te doen in het biedingsproces, maar is niet bereikbaar voor commentaar. TUI is geen kandidaat meer voor een eventuele doorstart, omdat de boedel voor TUI geen toegevoegde waarde blijkt te hebben.

STER reclame